Κυριακή, Δεκεμβρίου 02, 2018

Επιπέδου Σεφερλή

Τη κόντρα του Σεφερλή με την Ακρίτα δεν ξέρω αν την παρακολουθείς.

Και σιγά τη κόντρα θα μου πεις. Ναι, μια βλακεία είναι, συμφωνώ. Σαν αυτές που κατακλύζουν κάθε βδομάδα τη σόου μπιζ. Είπε ο ένας έτσι, απαντά ο άλλος γιουβέτσι, αργότερα τοποθετούνται γνωστοί και φίλοι για να υποστηρίξουν ένθεν κακείθεν τον δικό τους και έτσι έχουμε όλοι θέματα να συζητάμε.

Βαριέμαι να πάρω θέση. Θα πάρω όμως, γιατί επί της ουσίας υποβόσκει ένα θέμα που με ενδιαφέρει.

Η Έλενα Ακρίτα είπε ότι καλώς δεν θα συμμετάσχει ο Σεφερλής στην παράσταση του Παλλάς, επειδή ο ίδιος εκπροσωπεί ένα είδος θεάτρου το οποίο εκείνη το κατατάσσει στα σκουπίδια. Και αυτό γιατί στις παραστάσεις του, που τις γράφει ο ίδιος, υπάρχουν πάντα ρόλοι που υποβιβάζουν το γυναικείο φύλο, τους ομοφυλόφιλους, και γενικά τις μειονότητες.

Εγώ δεν έχω δει ποτέ μου Σεφερλή για να ξέρω τι κάνει στις παραστάσεις του, αλλά αυτό που είπε μπορώ να το φανταστώ. Εννοώ ότι λίγα αποσπάσματα να έχεις δει από τις παραστάσεις του από ‘δω κι από ‘κει, μπορώ να κάνω εικόνα και να φανταστώ πού κινείται το επίπεδο στις παραστάσεις του.

Εγώ δεν θα σου πω ότι είναι σωστό αυτό το πράμα. Αυστηρά ομιλώντας έχει δίκιο η κυρία Ακρίτα. Θα σου πω όμως ότι δεν μπορούμε να τα απαγορεύσουμε και όλα σ’ αυτή τη ζωή. Αν απαγορευθούν όσα η Έλενα Ακρίτα πιστεύει ότι είναι σκουπίδια δεν θα βγαίνει κείμενο. Μην πεις το ένα, θίγεις μετανάστες. Μην πεις το άλλο θίγεις γυναίκες. Μην πεις το παράλλο, θίγεις γκέι. Μην πεις το αντί-παράλλο, θίγεις θρησκείες, μην μιλάς καλύτερα. Βρες ένα σενάριο νερόβραστο και διδαχτικό σαν παιδικό παραμύθι να ικανοποιηθούν όλοι. Φτιάξε έναν επίπλαστο και ανύπαρκτο κόσμο όπου ζουν όλοι ευτυχισμένοι να δούμε ποιος θα ενδιαφερθεί να το παρακολουθήσει.

Θα μου πεις, δεν είναι σωστό γενικότερα να γελάς εις βάρος κανενός. Ναι, δεν είναι. Αλλά τι θα πάθεις αν γελάσουμε και λίγο με την πάρτη σου; Δεν κατάλαβα. Δεν έτυχε ποτέ να βρεθείς σε μια παρέα και να σε κοροϊδέψουν για κάποιο κουσούρι σου; Να βρουν ένα κραυγαλέο σου ελάττωμα και να το κοροϊδεύουν; Εμένα πόσα αστεία μου κάνουν για τις καρδιοπάθειες. Με είδες ποτέ να θίγομαι; Πόσα αστεία μου κάνουν για τον ύψος μου (τα οποία είναι και τρε ξεπερασμένα). Με είδες ποτέ να χάνω τον ύπνο μου; Πείτε ό, τι θέλετε. Θα πω κι εγώ! Και όλα καλά! Σε όλους κάποτε έρχεται η σειρά τους να γίνουν ο περίγελος.

Και εν πάση περιπτώσει, θέατρο είναι. Ψεύτικο πράμα. Δεν σε επηρεάζει άμεσα. Δεν βγήκαν στο θέατρο να πούνε ελάτε να φτιάξουμε ένα σενάριο που να θίγει συγκεκριμένα εσένα, ονομαστικά. Γενικά μιλάνε. Για ομάδες πληθυσμού. Εσείς θεωρείτε ότι είστε εκπρόσωποι ομάδων; Δηλαδή μία γυναίκα θεωρεί ότι εκπροσωπεί όλες τις γυναίκες; Ένας γκέι ομιλεί εξ ονόματος όλων των γκέι; Ποιος σας εξουσιοδότησε, αλήθεια; Εμένα όταν κοροϊδεύουν αντρικά κλισέ ουδόλως με ενδιαφέρει. Δεν θεωρώ ότι θίγεται η προσωπικότητα μου. Όταν ακούω για «τους άνδρες που είναι όλοι γουρούνια» δεν ταυτίζομαι. Όταν λένε για τους «βλάχους τους Κυπραίους» δεν αισθάνομαι «μπούλινγκ λόγω καταγωγής». Δεν ταυτίζομαι, παρόλο που είμαι και τα δύο. Αντιθέτως βλέπω και τη δόση αλήθειας σ’ αυτά. Όμως δεν αισθάνομαι ότι εκπροσωπώ όλους τους άντρες ή όλους τους Κύπριους για να… «μουγιαστώ». Ξεκολλήστε!

Κατ’ αρχάς το τσουβάλιασμα από μόνο του είναι λάθος. Υπάρχουν γελοίοι γκέι, υπάρχουν αξιοθαύμαστοι γκέι. Υπάρχουν γελοίοι άντρες, υπάρχουν αξιοθαύμαστοι άντρες. Υπάρχουν γελοίες γυναίκες, υπάρχουν αξιοθαύμαστες γυναίκες. Υπάρχουν γελοίοι μουσουλμάνοι, υπάρχουν αξιοθαύμαστοι μουσουλμάνοι. Δεν είναι όλοι «κρίμα» για να τυγχάνουν οίκτου και προστασίας. Δεν είναι όλοι «υπέροχοι» για να τυγχάνουν σεβασμού και ωραιοποίησης. Οπότε το να θίγεστε γιατί όλως τυχαίως ταυτίζεστε με μια ομάδα που σατιρίζει ο Σεφερλής σας καθιστά κάτι ακόμα πιο ανησυχητικό: βλάκες!

Η Έλενα Ακρίτα βέβαια, την έχει δει Ιησούς Χριστός. Ή καλύτερα Μητέρα Τερέζα μιας και δεν θα επιθυμούσε να ταυτιστεί με μία θρησκευτική περσόνα. Όλους θα τους υποστηρίξει, ως αριστερή που… δεινοπάθησε. Την καταλαβαίνω. Όλοι οι αριστεροί που έχουν πάθει, μεγαλώνοντας γίνονται Μητέρες Τερέζες. Και η ιστορία της κυρίας Ακρίτα που της στέρησαν τη μητέρα της επί χούντας δικαιολογεί τα ξεσπάσματα της. Αλλά ας καλμάρει και λίγο. Έτσι είναι η ζωή, δεν αλλάζει. Και ούτε θα την αλλάξει η ίδια.

Πόσο μάλλον όταν επικαλείται το επίπεδο του Σεφερλή. Γιατί μπορεί να την αγαπάμε, μπορεί να τη θαυμάζουμε για το λέγειν της, για την πένα της, για την γραφή της αλλά κι αυτή έγραψε τεράστιες αθλιότητες στην τηλεόραση. Οι θείες μου όλες, που σημειωτέον λάτρευαν να βλέπουν την ανεκδιήγητη βέρα στο δεξί, τα Σάββατα στο Δελφινάριο έσπευδαν. Δεν εκπροσωπεί δηλαδή, κάποια ανώτερη διανόηση για να μπορεί να επικαλείται το επίπεδο του Σεφερλή. Εντάξει, δεν είναι τόσο λαϊκιά, το αποδέχομαι. Αλλά δεν εκπροσωπεί και τους Πεφωτισμένους. Εν τω μεταξύ, έκατσα και είδα και το απόσπασμα στο Youtube από το «μερικοί το προτιμούν καυτό» και είναι όντως κακή. Δηλαδή, δεν παίζει καλύτερα από τον Σεφερλή. Αλλά ας μην τους εξισώνουμε. Αποδέχομαι ότι είναι πιο ιντελλεκτουέλ.

Ποιος ιντελλεκτουέλ ασχολείται με τον Σεφερλή θέλω να μου πείτε. Ποιος διανοούμενος ξέρει τον Σεφερλή, γνωρίζει τι λένε οι παραστάσεις του και ποιος διανοούμενος έχει ώρα να γράψει για τον Σεφερλή;


Εγώ δεν ξέρω.

Υ.Γ. Αν ο Σεφερλής σατίριζε σημαίες, εθνικά σύμβολα και αγώνες, και δεν ξέρω γω τι άλλο, θα έσπευδε η κυρία Ακρίτα να υποστηρίξει τις ρίζες μας ή εκεί θα επικαλούνταν την ελευθερία της έκφρασης και το δικαίωμα στην σάτιρα; Χμ...

3 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Δεν με ενδιαφέρει τι συμβαίνει μεταξύ Σεφερλή και Ακρίτας. Όσον αφορά τον Σεφερλή (που κάποιες φορές βλέπω μέρος των παραστάσεων του στο YouTube) καμιά φορά το χιούμορ του είναι χαμηλού επιπέδου και νιώθω ότι είμαι ακόμα δημοτικό παρόλο που γελώ.

Έχει φορές που μου θυμίζει ένα παιδικό γνωστό που γελά μόνο και μόνο γιατί ένα αστείο αναφέρει μέρη του σώματος που καλύπτουμε ακόμα και στην θάλασσα και μόνο τέτοια θέλει να ακούει. Και εγώ θα γελάσω με το περιστασιακό τέτοιο αστείο, αλλά μην είναι συνέχεια αυτού του επιπέδου.

Ανώνυμος είπε...

xerw oti den eisai twn greenglish kai apologoumai, den to grafw gia na to dimosieuseis to sholio, to grafw gia diorthosi epidi vasiko assumption sou ine lathos.
nai o seferlis kanei genika (ontws kakougousta) asteia) pou stohopoioun omades, alla lene oti stis parastaseis tou stohopoiei k individuals. tha vrei as poumen enan hontro I enan falakro I enan ilikiomeno k tous tin leei se oli tin parastasi ana diastimata. twra tha mou peis, an den sou aresei min pas, alla pou xereis, mporei kapoiopi na min xeroun ti tous perimenei.

anyway, overall symfwnoume, egw tin paw tin akrita k ontws mou aresei I dimosiografiki tis k I FB pena tis, alla ine ontws ypervoliki se auti tin ypothesi. still enjoyable though
kali sou mera!

Anti-Christos είπε...

Ανώνυμε, μου έχει τύχει να πάω σε stand up comedy σόου στο εξωτερικό και αυτό συμβαίνει παντού Να στοχοποιούν κάποιο για την εμφάνισή του και να τον "πελεκούν" όλη νύχτα. Είναι άβολο, αλλά οκ, ξεπεράστε το. Δεν σε "στιγματίζει" ούτε σε κατατρέχει μια ζωή. Κι εγώ θυμάμαι που είχα μπει στη Ντίσνεϊλαντ σε ένα παιδικό comedy show που το παρουσίαζε ένα τέρας από το Monsters INC, και μόλις μπήκα στο θέατρο φορώντας ένα καπέλο με τον Γκούφυ, με έδειξαν στην γιγαντοοθόνη του θεάτρου και έγραψαν από κάτω "attention-seeker". Κατά διαστήματα στο σόου με έδειχναν συχνά και γελούσε όλο το θέατρο. Γελούσα κι εγώ. Είχε δόση αλήθειας. Τι να έκανα... Τώρα αν με στοχοποιούσαν επειδή ήμουν κουτσός, ή τυφλός ή λόγω κάποιας αναπηρίας ίσως μου φαινόταν άκομψο. Αλλά και πάλι, ας μάθουμε να πειραζόμαστε για τα σοβαρά πράγματα της ζωής και όχι για τα δελφινάρια. Συμφωνούμε επί της ουσίας.