Ακολουθεί κείμενο μόνο για τα γνωστά φρικιά της Γιουροβίζιον.
Τελειωμό δεν έχουν οι πολιτικές διενέξεις στη φετινή
Γιουροβίζιον. Έχουν γίνει όλα ένα μπάχαλο που πραγματικά ένας Θεός ξέρει πού και
πότε θα λάβει ένα τέλος.
Και ευτυχώς που γίνανε όλα μπάχαλο, γιατί αν περιμέναμε
από τα τραγούδια να προσελκύσουν το ενδιαφέρον μας θα περιμέναμε για
πολλά χρόνια ακόμα. Δυστυχώς, πρόκειται για έναν από τους χειρότερους διαγωνισμούς
όσον αφορά στην ποιότητα των τραγουδιών από το 2010 και μετά κατά την ταπεινή
μου γνώμη.
Άκου όμως πως έχει η ιστορία, η οποία ομολογουμένως
κλέβει την παράσταση από οτιδήποτε άλλο.
Όπως θα θυμάσαι, πέρσι, στη Σουηδία κέρδισε η μαλακισμένη
η Τζαμάλα με το τραγούδι «1944», ένα πολιτικό τραγούδι που ουδέποτε χώνεψα
γιατί εκτός του ότι τραγουδιέται εν μέρει στα τουρκικά, αναφέρεται και στη
μειοψηφία των Τατάρων που συνεργάστηκαν με τους Ναζί κατά του Στάλιν. Φυσικά,
αυτή τη σύνδεση την πήραμε χαμπάρι κατόπιν εορτής και αφού η Ουκρανία πρόλαβε
και σήκωσε το τρόπαιο γεμίζοντας το Globen με κομφετί. Ακολούθησε ένας ψιλοχαμός με τους Ευρωπαίους οι οποίοι
μετάνιωσαν την ώρα και τη στιγμή που έδωσαν τη ψήφο τους σε ένα ύπουλο τραγούδι
αμιγώς πολιτικό, αλλά η EBU κατεύνασε τα
πνεύματα λέγοντας ότι οι επίμαχοι στίχοι του άσματος έχουν διττή ερμηνεία, μπορούν
να σημαίνουν οτιδήποτε, επομένως δεν συνέτρεχε λόγος ακύρωσης του πρωτείου.
Από την άλλη, οι Ρώσοι το φυσούσαν και δεν κρύωνε που
έχασαν την πρωτιά από την Ουκρανία (ασχέτως αν στη 2η θέση
πλασαρίστηκε η Αυστραλία- αυτό φαίνεται ότι κανείς δεν το θυμάται), και
καταρρακώθηκε το ‘εγώ‘ του Σεργκέι Λάζαρεφ, του «τοπ» τραγουδιστή της χώρας.
Αυτά έγιναν τον περασμένο Ιούνιο. Έκτοτε χωνέψαμε όλοι
ότι ο διαγωνισμός θα μετακόμιζε στην Ουκρανία για το 2017 και έμελλε να μάθουμε
το πού θα στηνόταν. Οι Ουκρανοί που θέλουν να απαλλαγούν όπως και δήποτε από
κάθε ρωσική επιρροή και να περάσουν κάτω από την ευρωπαϊκή ασπίδα, σκέφτηκαν να
το παίξουν σοβαρό και αδιάβλητο κράτος και να διοργανώσουν ένα δημόσιο
διαγωνισμό όπου όσες πόλεις επιθυμούσαν να φιλοξενήσουν τον διαγωνισμό θα περνούσαν
από διαδικασία αξιολόγησης, κάτι σαν τους Ολυμπιακούς δηλαδή, και αυτό θα
μεταδιδόταν στην ουκρανική τηλεόραση σαν πρόγραμμα, υπό μορφή αποκλεισμών, το
οποίο θα διαρκούσε ένα μήνα. Οι Ουκρανοί διαβεβαίωναν ότι μέχρι το τέλος του
περασμένου καλοκαιριού θα είχαν ανακοινώσει τη νικήτρια πόλη.
Όπως κατάλαβες, μόλις έγινε αντιληπτό ότι το Κίεβο δεν
διέθετε κατάλληλο χώρο για να φιλοξενήσει τον διαγωνισμό (το στάδιο του 2005
έχει τα μαύρα του τα χάλια και μάλλον θα κατεδαφιστεί), και μόλις διαδόθηκε ότι
πήραν κεφάλι άλλες υποψήφιες πόλεις και κυρίως η Οδησσός, έγινε το σώσε. Με
συνοπτικές διαδικασίες το τηλεοπτικό πρόγραμμα κόπηκε, ενεπλάκησαν οι πολιτικοί
άρχοντες της χώρας και μετά από πολλές σκοτεινές, μυστικές διαβουλεύσεις και
αδιαφανείς διαδικασίες μας ανακοίνωσαν στα καλά καθούμενα ότι ο διαγωνισμός θα
γίνει στο Κίεβο σε έναν παρακμιακό, εκθεσιακό χώρο ο οποίος θα ανακαινιστεί
τσάτρα-πάτρα για τις ανάγκες του σόου. Ούτε στην Ελλάδα δεν συμβαίνουν πια κάτι
τέτοια!
Ο χώρος δεν ενθουσίασε κανέναν, για να καταλάβεις μοιάζει
με το παλιό αεροδρόμιο Λάρνακας και ένας Θεός ξέρει πώς θα διαρρυθμιστεί
κατάλληλα για να μην είναι λυπηρό το θέαμα από την τηλεόραση σε λίγες βδομάδες.
Όπως και να ‘χει, όλη αυτή η αχρείαστη διαδικασία διήρκησε μέχρι τον Οκτώβρη του
’16 και ενώ μέχρι τότε άλλες χώρες θα είχαν ήδη στήσει το 50% του διαγωνισμού,
οι Ουκρανοί δεν είχαν καν αρχίσει. Η EBU ήταν έτοιμη
να μεταφέρει τον Διαγωνισμό αλλού (εποφθαλμιούσε το Βερολίνο), ενώ οι Ρώσοι που
ακόμα δεν είχαν χωνέψει την ήττα του Σεργκέι, εκμεταλλεύτηκαν το χάος και
πρότειναν στην EBU να φιλοξενήσουν
εκείνοι τον Διαγωνισμό για να ξεκολλήσει η φάση.
Πάνω που χαρήκαμε ότι τα πράγματα μπήκαν σε μια ροή και
ότι ο διαγωνισμός μπήκε στο αυλάκι, νέα σύννεφα μαζώχτηκαν πάνω από τα κεφάλια μας.
Οι Ρώσοι δεν έδειχναν καμία διάθεση συνεργασίας με τους Ουκρανούς.
Δεν έκλεισαν ξενοδοχείο για την αποστολή τους τον ερχόμενο Μάιο, ενώ
αδιαφορούσαν στο να στείλουν τον αρχηγό της αποστολής τους στις ομαδικές, προκαταρκτικές
συναντήσεις. Παρόλα αυτά, μιαν ωραία μέρα ανακοίνωσαν ότι θα συμμετάσχουν
κανονικά τον Μάιο και ότι θα ανακοίνωναν εντός 24ωρου την εκπρόσωπό τους. Εδώ να
σημειωθεί ότι από το περασμένο καλοκαίρι οι Ρώσοι σκέφτονταν κατά πόσο θα
έπρεπε να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό της Ουκρανίας προκειμένου να αποφύγουν
το έντονο γιουχάισμα κατά τη διάρκεια του τραγουδιού τους, όπως συμβαίνει τα
τελευταία χρόνια λόγω του ζητήματος της Κριμαίας. Αν θυμάστε, το 2014 οι
δίδυμες αδελφές που εκπροσώπησαν τη Ρωσία γιουχαΐστηκαν τόσο έντονα από τους θεατές
στη Δανία που οι ίδιοι οι παρουσιαστές αναγκάστηκαν να υπενθυμίσουν στο κοινό
ότι «ο διαγωνισμός είναι μουσικός και όχι πολιτικός» προκειμένου να το επαναφέρουν
σε τάξη. Οι Ρώσοι διαμαρτυρήθηκαν έντονα στην EBU για το
γιουχάισμα του 2014, έτσι την επόμενη χρονιά δόθηκαν οδηγίες όπως τα μικρόφωνα
στην αίθουσα παραμείνουν κλειστά μετά τη λήξη του τραγουδιού της Ρωσίας ώστε να
μην μεταδοθούν τυχόν γιουχαΐσματα από τηλεοράσεως. Αντιλαμβάνεστε ότι αν η Δανία,
η Αυστρία και η Σουηδία γιούχαραν τους Ρώσους, οι Ουκρανοί θα τους επιφύλασσαν
τρελό γιαούρτωμα. Γι αυτό και αργούσαν να αποφασίσουν κατά πόσον θα παρουσιάζονταν
εν τέλει στο Κίεβο, παρόλο που δήλωσαν προκαταρκτική συμμετοχή.
Πώς θα λυνόταν το πρόβλημα της γιούχας; Τι θα ήταν
ιδανικό ώστε να μην τολμήσει κανένας να τους γιουχαΐσει; Μα φυσικά, μια κοπέλα σε
αναπηρικό καροτσάκι, παράλυτη από την δεξιά πλευρά του σώματος, που τραγουδά σαν άγγελος! Αυτή:
Πρόκειται για τη Γιούλια Σαμοΐλοβα η οποία τραγούδησε και
στους χειμερινούς παρα-ολυμπιακούς αγώνες του Σότσι πριν λίγα χρόνια. Οι Ρώσοι
σκέφτηκαν ότι θα ήτο τουλάχιστον χυδαίο να γιουχαΐσουν οι Ουκρανοί ένα άτομο με
ειδικές ανάγκες μέσα στην έδρα τους. Θα τους μείωνε σαν έθνος και θα υπονόμευε
το ευρωπαϊκό προφίλ που με τόσο κόπο χτίζουν. Ειδικότερα όταν το σλόγκαν του
φετινού διαγωνισμού είναι το “celebrate diversity”. Μια χαρά τα σκέφτηκαν οι Ρώσοι. Συν τοις άλλοις,
έδωσαν στην κοπέλα να πει ένα μελό τραγουδάκι που αναφέρεται στην παγκόσμια
ειρήνη και σε συναφείς παπάρες που απεχθάνομαι, οπότε κάλυψαν τα νώτα τους στο
έπακρον.
Δεν τελείωσε εκεί το δράμα, όμως. Οι Ουκρανοί ερεύνησαν
και ανακάλυψαν ότι η Ρωσίδα Γιούλια Σαμοΐλοβα τραγούδησε πέρσι σε ένα φεστιβάλ
μουσικής στην Κριμαία κατά τους εορτασμούς της «ανεξαρτησίας» της. Υπάρχει ένας
ουκρανικός Νόμος που απαγορεύει την είσοδο στη χώρα οποιουδήποτε έχει παρευρεθεί
στην Κριμαία παράνομα, διά μέσω παράνομου αεροδρομίου. Η ουκρανική κυβέρνηση,
λοιπόν, ενεργοποίησε ένα διάταγμα προκειμένου η Σαμοΐλοβα να συλληφθεί μόλις
πατήσει το πόδι της στην Ουκρανία. Χαράς ευαγγέλια στη Ρωσία που η κακιά
Ουκρανία θα φανερώσει το απάνθρωπό της πρόσωπο σε μία κοπέλα καθηλωμένη σε
καροτσάκι.
«Ο νόμος είναι νόμος» λένε οι Ουκρανοί. «Δεν πρόκειται να
τον παραβλέψουμε για τη Γιουροβίζιον». Τα νέα διαδίδονται, οι Ευρωπαίοι που το
μόνο που τους κόφτει είναι να πάνε για σεξοτουρισμό στο Κίεβο τον Μάιο το
βρίσκουν απάνθρωπο και αδιανόητο, και κάποιες χώρες μεταξύ των οποίων η Δανία
και το Σαν Μαρίνο (το Σαν Μαρίνο! Seriously!) απειλούν να
αποχωρήσουν από τον διαγωνισμό αν δεν επιτραπεί η είσοδος της Ρωσίδας στην
Ουκρανία.
Το θέμα έφτασε μέχρι τα ανώτερα κλιμάκια της ουκρανικής
κυβέρνησης. Η πρόεδρος του Δ/Σ της EBU έστειλε επιστολή προς αυτά και απείλησε ότι αν δεν
επιτραπεί η είσοδος της ρωσικής αποστολής στον διαγωνισμό, η EBU θα τιμωρήσει
την Ουκρανία με μελλοντικό, προσωρινό αποκλεισμό από τον διαγωνισμό. Οι
Ουκρανοί απάντησαν ότι οι Ρώσοι είναι ευπρόσδεκτοι δεδομένου ότι θα στείλουν
μία άλλη τραγουδίστρια που δεν έχει παρευρεθεί παρανόμως στην Κριμαία και όλα
καλά. Οι Ρώσοι δεν διανοούνται να αλλάξουν τη συμμετοχή τους. Η EBU αντιπροτείνει στη Ρωσία να συμμετάσχει στον
διαγωνισμό εκ του μακρόθεν, από τη Μόσχα, με μετάδοσή του τραγουδιού μέσω
δορυφορικής ζωντανής σύνδεσης. Απορρίπτουν το αίτημα αμφότεροι, Ρώσοι και
Ουκρανοί. Η EBU τραβά τα
μαλλιά της κεφαλής της σκεπτόμενη ότι αν χάσει τη Ρωσία από τον διαγωνισμό, θα
χάσει και μία γερή οικονομική αρωγή. Αν μάλιστα αποχωρίσουν μια για πάντα, όπως
απειλούν ότι θα πράξουν, θα είναι ένα τεράστιο χτύπημα για το γόητρο του
διαγωνισμού.
Οι Ουκρανοί στο μεταξύ έχουν αρχίσει να εκνευρίζονται
καθότι δεν μπορούν να διοργανώνουν φέτος τον διαγωνισμό με χίλια ζόρια και να
απειλούνται ευθέως από την ίδια τη Γιουροβίζιον με κυρώσεις για του χρόνου.
Μια χαρούμενη ατμόσφαιρα όπως καταλαβαίνετε. Κανένας δεν
έχει διάθεση να πάει, κανένας δεν έχει κέφι να δει πού θα καταλήξει όλο αυτό.
Εγώ σκέφτομαι ότι βγάζω το καπέλο στους Ουκρανούς που στάθηκαν στο ύψος τους όσον
αφορά το θέμα της Κριμαίας. Εμείς εδώ στην Κύπρο, σε κάτι αντίστοιχο με την
Τουρκία, κλασικά θα στήναμε τον κώλο μας για να μην χαλάσει το κλίμα του
διαγωνισμού. Από την άλλη, βγάζω το καπέλο και στους Ρώσους που σκέφτηκαν να
χειραγωγήσουν την κοινή γνώμη υπέρ τους επιστρατεύοντας μία κοπέλα με τόσα
κινητικά προβλήματα και να την καταστήσουν πέτρα του σκανδάλου άθελά της.
Σατανικό και πανέξυπνο εκ μέρους τους.
Για κάτι τέτοια λατρεύω τον διαγωνισμό, τον οποίο
προβλέπω και εύχομαι φέτος να κερδίσει η Ιταλία, που μετά από όλα αυτά που σου
περιέγραψα, η ανοργανωσιά της RAI φαντάζει
πανάκεια για την αυστηρή και ανοργασμική EBU.