Τρίτη, Ιουλίου 20, 2021

Ασυνεπείς Συνέπειες

 

Στο νηπιαγωγείο του γιου μου τα παιδάκια δεν μπαίνουν «τιμωρία». Η τιμωρία πέθανε μαζί με τη λογική. Τα παιδάκια εν έτει 2021 απλά «υπόκεινται σε συνέπειες». Έτσι τα διαπαιδαγωγούμε πια. Και νομίζουν όλοι οι επαΐοντες ότι κατ’ αυτόν τον τρόπο αλλάζει ο κόσμος προς το καλύτερο. Θεωρούν δηλαδή, ότι αν το παιδάκι δεν «τιμωρηθεί» αλλά «υποστεί τις συνέπειες», κάτι θα τρέξει στα γύφτικα. Για κάποιο λόγο οι επιστήμονες πιστεύουν ότι ο φόβος πηγάζει από τη λέξη κι όχι από την ιδέα. Αν δηλαδή πεις στο παιδάκι να κάτσει φρόνιμο γιατί αλλιώς δεν θα φάει παγωτό, η αποτροπή της αταξίας θα προέλθει από τη λέξη που θα χρησιμοποιήσεις, ήτοι «συνέπεια», και όχι από την ιδέα του αποκλεισμού από το παγωτό.

-          Ο Αλέξης σήμερα ήταν άτακτος, δεν άφηνε τα άλλα παιδάκια να κατέβουν από τη τσουλήθρα! Μου είπε η δασκάλα του.

-          Να τον βάλετε τιμωρία! Απάντησα χωρίς δεύτερη σκέψη.

-          Στο σχολείο αυτό δεν μπαίνουν τιμωρία, αλλά δέχονται τις συνέπειες. Με διόρθωσε η δασκάλα.

Ποια η διαφορά, αδυνατώ να το δω.  

Παίζουν με τις λέξεις. Τις χρησιμοποιούν λάθος. Ξεπίτηδες. Χρυσώνουν το χάπι. Και δεν ξέρω σε τι αποσκοπεί όλη αυτή η αλλοπρόσαλλη λεξιλογική άνθηση σε κάθε πτυχή της καθημερινότητας μας. Αν έλεγαν στα παιδάκια ότι όποιο είναι άτακτο «θα πάει διακοπές», με αρνητική έννοια, υπονοώντας ότι θα αποκλειστούν από διασκεδαστικές δραστηριότητες, θα υπήρχε κάποια ουσιαστική διαφορά; Όχι. Απλώς στο τέλος θα κατέληγαν να φοβούνται τη λέξη «διακοπές».

Εμμένουν στο να πιστεύουν ότι η λέξη είναι το πρόβλημα και όχι η ιδέα.

Τι ανάποδοι καιροί!

2 σχόλια:

Neraida είπε...

Δεν πιστεύω στην τιμωρία.
Ή δεν πιστεύω ότι οι τιμωρία είναι για όλους.
Και δεν πιστεύω στη διαπαιδαγώγηση γενικότερα.
Με την έννοια ότι το συνειδητοποιημένο άτομο, δηλαδή το τρίχρονο μωρό, είναι σε θέση να πάρει ερεθίσματα από το περιβάλλον του
και να επιλέξει ποια από αυτά θέλει να αφομιώσει ή όχι.
Ίσως, η μόνη προσπάθεια που έχει ένας γονιός ή ένας εκπαιδευτικός να κάνει, είναι να ρωτήσει τον Αλέξη π.χ. γιατί δεν αφήνει τα παιδιά να κατέβουν από τη τσουλήθρα.

Ανώνυμος είπε...

Αυτή η παλαβομαρα που κρατά μερικά χρόνια τωρα, με τη χρήση της λέξης "συνέπειες" να εχει μόνο αρνητική σημασία για τα νήπια, έκανε τα σημερινά εφηβα παιδιά μου να μπερδεύονται στο μάθημα της ιστορίας, διότι δυσκολεύτηκαν να καταλάβουν ότι κάποιες ενέργειες μπορεί να έχουν και θετικές συνέπειες. Κολονα