Παρασκευή, Οκτωβρίου 29, 2021

Αμνησίες

Χθες το βράδυ είχαμε γάμο. Παντρέψαμε μία παλιά συμμαθήτρια από το Λύκειο, ή πιο ορθά, πάντρεψα μία αδελφική πλέον φίλη με την οποία γνωριστήκαμε στο Λύκειο.

Ήμουν πολύ χαρούμενος, και πάντα είμαι, όποτε πρέπει να πάω σε κάποιο γάμο ή κάποια κοινωνική συνεύρεση που αφορά σε κόσμο από τα μαθητικά μου χρόνια. Η λαχτάρα μου να τους ξαναδώ όλους μαζεμένους είναι τεράστια, γιατί πιστεύω ότι οι φίλοι των παιδικών μας χρόνων είναι πιο άδολοι και οι σχέσεις πιο ειλικρινείς. Προφανώς οι σχέσεις εκείνες μυθοποιούνται μες το μυαλό μας όσο περνούν τα χρόνια και ο παράγων νοσταλγία παίζει καταλυτικό ρόλο στη διαμόρφωσή τους, αλλά σε μεγάλο βαθμό εξακολουθώ να πιστεύω ότι είναι κατ’ ουσίαν ακραιφνείς και σημεία αναφοράς στη ζωή μας.

Παρόλο, λοιπόν, που πάντα σπεύδω σ’ αυτές τις συγκεντρώσεις με τεράστιο ενθουσιασμό, πάντα καταλήγω αμήχανος και ελαφρώς απογοητευμένος όταν διαπιστώνω ότι μόνο εγώ ενθυμούμαι τους πάντες και μόνο εγώ νιώθω ότι όλα αυτά που μας ένωσαν εξακολουθούν να έχουν μνημειώδη θέση στη ζωή μας. Οι υπόλοιποι προφανώς δεν αισθάνονται έτσι και απλώς ξανασυστήνονται. Σαν να βλέπονται πρώτη φορά. Ακούω τερατώδη πράγματα γύρω μου. «Είσαι ο τάδε, σωστα;» Ποιος τάδε κύριε μου; Ο «τάδε» ήταν διπλανός σου. Πήγατε εκδρομές μαζί! Αντιγράφατε ο ένας από τον άλλον στα διαγωνίσματα. Φάγατε μαζί αποβολή από το μάθημα. «Ποιος τάδε;»

Πέφτω πάντα από τα σύννεφα. Ναι, ο κόσμος προχωρεί, γυρίζει σελίδα στη ζωή του. Μα το ένα δεν αναιρεί το άλλο. Όλοι προχωρήσαμε, εγώ όμως δεν ξέχασα τίποτα. Κατ’ ακρίβεια, όχι μόνο δεν ξέχασα, αλλά συγκριτικά με το σήμερα πιο φρέσκα τα έχω όλα στο μυαλό μου από την τότε εποχή, παρά από τα τελευταία δέκα χρόνια. Όχι μόνο θυμάμαι όλους μου τους συμμαθητές με το ονοματεπώνυμό τους, αλλά θυμάμαι και όλη τους την οικογένεια. Θυμάμαι που ήταν το σπίτι τους, ποια ήταν τα αδέλφια τους, οι γονείς τους. Θυμάμαι ξεκάθαρα όλα τα σημαντικά συμβάντα τα οποία διαδραματίστηκαν στις τάξεις μας, όλα τα χαϊλάιτς από τα πάρτι, τους έρωτες, τις ίντριγκες και τα πάθη στη Σάντα Μπάρμπαρα. Πώς όλοι αυτοί καταλήγουν να μην θυμούνται ο ένας τον άλλον ύστερα από κάποια χρόνια, αδυνατώ να το εννοήσω.

Δεν έχω καταλήξει ακόμα αν αυτή η αμνησία είναι ειλικρινής ή απότοκον υποκρισίας ή και φαντασμένης συμπεριφοράς. Κάποια περιστατικά προφανώς και είναι θέατρα. Για παράδειγμα, μία πολύ καλή μου φίλη με την οποία φάγαμε μαζί ψωμί κι αλάτι, ή καλύτερα, κρουασάν και χαβιάρι αν με εννοείτε, μετά από πολλά χρόνια απόστασης και ψυχρών σχέσεων, με ρώτησε όταν με πέτυχε τυχαία: «αν θυμάμαι καλά είχατε και ένα εξοχικό στον Πρωταρά, κάποτε;» Τι πάει να πει «είχατε;» Δεν θυμάσαι αν είχαμε; Πρώτα απ’ όλα στο συγκεκριμένο εξοχικό προσκλήθηκες πάνω από 10 φορές για διακοπές. Σε έχω στην κάμερα καταγραμμένη να χορεύεις εκεί μέσα. Να κάνεις εμετό από το πολύ ποτό και να κάνεις ντόλτσε βίτα. Τώρα ξαφνικά έρχεται από το παρελθόν ένα φάντασμα και αναρωτιέσαι «αν είχαμε κάποτε ένα εξοχικό…;» Ναι το είχαμε, το έχουμε ακόμα, και άμα θέλεις να σου στείλω και αποσπάσματα των ταινιών που σ’ έχω μέσα να τα θυμηθείς!

Όλες αυτές οι αμνησίες με ταρακουνούν γιατί κατά κάποιον τρόπο με ακυρώνουν. Για μένα όλοι αυτοί οι άνθρωποι υπήρξαν σημαντικοί και ό, τι είναι σημαντικό για μένα έχει σημαντική θέση και στο σήμερα. Με φέρνει σε τρομερή αμηχανία και αντιμέτωπο με τη ματαιότητα των πάντων όταν άνθρωποι που κάποτε μεθούσαν μαζί, ερωτοτροπούσαν ή μοιράστηκαν τα αίσχη της νιότης ξαφνικά συναντιόνται ενώπιόν μου και καμώνονται πως δεν θυμούνται ο ένας τον άλλον ή κάνουν ότι θυμούνται τα μισά απ’ όσα έγιναν. Εγώ γιατί θυμάμαι τα πάντα; Γιατί διατηρώ ζωντανή αυτή τη φούσκα;

Κι εγώ προχώρησα, κι εγώ άλλαξα, κι εγώ έφτιαξα τη ζωή μου και κατάφερα και δημιούργησα ένα ευτυχισμένο παρόν. Αλλά ουδέποτε προσποιήθηκα, ούτε επέτρεψα στη μνήμη μου να διαγράψει ό, τι άξιζε.

Μου θέλετε και reunión! Γιατί να σας το διοργανώσω; Για να σας ξανασυστήσω; 


2 σχόλια:

Woofis είπε...

Καλησπέρα Anti-Christos. Τζιαι για μέναν οι φίλοι της παιδικής/ μαθητικής/ εφηβικής περιόδου εν οι πιο καλοί, πιο σταθεροί τζιαι πιο διαχρονικοί φίλοι σε σχέσην με άλλους που επροκύψαν όταν ήμουν πλέον ενήλικας. Αποδίδω το στο ότι ως ανήλκοι είμαστεν κατά βάσην πιο άδολοι, πιο απονήρευτοι, πιο ανοικτοί στες σχέσεις μας παρά μετά τα 18. Όπως γράφεις, τζιείνη η περίοδος μεινίσκει κάπως ανόθευτη στον χρόνον, ειδικά αν ήταν μια όμορφη περίοδος για μας (που για μέναν ήταν).
Το φαινόμενον με κάποιους γνωστούς που ξαναθωρώ τζιαι γω τζιαι που, όπως έγραψες, να έχω εγώ πιο καθαρές αναμνήσεις τζιαι με πιο εξέχουσαν σημασίαν παρά για τζείνους, συμβαίνει μου τζιαι μέναν. Είτε εν άτομα που για κάποιον λόγον εν τα βοηθά η μνήμη τους, είτε πολύ απλά εν επεράσαν τόσον καλά στες φάσεις που μας εμείναν εμάς ως ευχάριστες αναμνήσεις. Υπάρχει επίσης η πτυχή του "τρίτου", ως παρατηρητή. Πολλές φορές εμέναν συμβαίνει μου το αντίθετον, δηλαδή να βρεθώ με παλιούς γνωστούς τζιαι να διηγούνται με ενθουσιασμόν γεγονότα όπου ήμουν παρών τζιαι νεκατωμένος, αλλά εγώ είτε να μεν τα θυμούμαι καθόλου είτε να τα θεωρώ αδιάφορα ή ακόμα τζιαι δυσάρεστα. Ευτυχώς εν πολλά πιο περιορισμένα παρά οι θετικές συνευρέσεις. Το μνημονικόν μου εν που τα δυνατά μου στοιχεία εξάλλου ;)

Ανώνυμος είπε...

Δεν έχω τη μνήμη σου, αλλά θυμάμαι αρκετό κόσμο και γεγονότα από το σχολείο, κύριος αν υπήρχε κάποια μνημειώδεις φάση. Φυσικά, θυμάμαι διπλανούς, κολλητούς και άτομα που πήγα σπίτι τους και πολύ μου λείπουν οι καλές στιγμές που είχαμε. Με συμμαθητή που πήγαμε για φαγητό πρόσφατα (μετά από 20+ χρόνια), ήταν μια νορμάλ κατάσταση, και οι δυο θυμόμασταν κάποια πράγματα (όχι όλα) και αλληλοσυμπληρώναμε τις αναμνήσεις μας.

Έτυχε να δω να κυκλοφορά μια κοπέλα σε κέντρο που υποτίθετο ότι είμαστουν καλοί φίλοι (σχεδόν κολλητοί) στο πανεπιστήμιο στο εξωτερικό, όταν πήγα να της μιλήσω έβλεπε αλλού, αλλά μόλις είπα το όνομα της γύρισε αμέσως χωρίς να ξαφνιαστεί (που σημαίνει ότι με είχε δει), μου μίλησε αλλά πολύ αμήχανα.

Σε οικογενειακό τραπέζι, μου λέει μια θεία θυμάσε που μας έλεγες το τάδε όταν είσουν μικρός; της λέω όχι, αλλά ακούγετε σαν εμένα.

Και ένα μίνι ραντ σχετικό με αναμνήσεις:
Σε γάμο, μια κυρία και ο άνδρας της, φίλοι της οικογένειας του γαμπρού, αντί για γεια μου είπαν: "είσαι εσύ που μας κλότσαγες όταν είσουν μικρός!" (θα είμουν πέντε το πολύ τότε). Πρώτον, έκανα του κόσμου τις αταξίες (κυρίως να χαλώ πράγματα κατά λάθος ή να χώνω τη μύτη μου από περιέργεια και βαρεμάρα... Δεν είχαμε κινητά τότε όπως ξέρεις...), αλλά να κλοτσώ (γενικά να ασκώ βια), δεν το έκανα. Ούτε και η οικογένεια μου μπορούσε να θυμηθεί περιστατικό που να κλότσησα. Έστω και να είναι αλήθεια, πες ένα γεια, δυο-τρείς κουβέντες και ένα θυμάσε τότε... αν το θεωρείς τόση ανάγκη να το αναφέρεις. Βασικά είμουν σε φάση "Οκ...."