Σάββατο, Μαΐου 05, 2007

Μουσική

Τα μουσικά μου γούστα πάντα τα πλήρωνα ακριβά...

Με τραγούδια του Ντίσνευ μεγάλωσα, με Βίσση-Καρβέλα, Ευρυδίκη στο γυμνάσιο και Θάνο Καλλίρη. Εντάξει, ουδέποτε θεώρησα πως ακούω μουσική που αξίζει βραβείο πολιτισμού, αλλά δεν θεώρησα τους υπόλοιπους πιο ψαγμένους ή πιο σοφιστικέ. Άλλωστε, όλοι αυτοί που και καλά ακούνε έντεχνη μουσική (άκου όρο που επινόησαν προκειμένου να διαχωρίσουν τη θέση τους...) δεν έχουν ιδέα από κλασσική μουσική, που αν μη τι άλλο, μόνο 'έντεχνη' μπορεί να θεωρηθεί.

Ενώ εγώ, έναν Μπιζέ και έναν Τσαϊκόφσκι τον άκουγα ανέκαθεν για να ηρεμήσω από τα αλλεπάλληλα χτυπήματα της μοίρας. Δεν ήξερα ότι έπρεπε να ακούω ‘Πυξ-Λαξ’ και Αναστασία Μουτσάτσου για να ανοίξω τους μουσικούς μου ορίζοντες, ή για να με συμπαθήσει η γκόμενα. Ούτε καν μου πέρασε απ’ το μυαλό. «Τραύμα είσαι ανοιχτό» και Άγιος ο Θεός! Άσε που θεωρώ, πως και τα δυο αυτά διαφορετικά μουσικά είδη, τον πόνο και την καψούρα εξυμνούν, απλώς στο πλασάρουν διαφορετικά. Οι μεν πρώτοι με σκισμένα τζιν και δέκα μέρες απλυσιά, η δέ, Βίσση με στρας, φρου-φρου και αρώματα.

Πόσο βλάκας μπορεί να είσαι για να διαχωρίζεις τη μουσική σε ‘σοβαρή’ και ‘μη σοβαρή.’ Πάρτε το χαμπάρι. Υπάρχει μόνο εμπνευσμένο ή ανέμπνευστο τραγούδι. Είτε αυτό είναι νανούρισμα, είτε είναι ροκιά με υπαρξιακό στίχο. Από εκεί και πέρα, παίζει ρόλο πόσο ταυτίζεσαι με το μάρκετινγκ που σου πλασάρουν το τραγούδι. Δηλαδή, θύματα είμαστε και πάλι, αλλά δεν το πήραμε χαμπάρι.

Γιατί δηλαδή όταν η Πρωτοψάλτη τραγουδάει «Όλα αυτά που φοβάμαι» δεν θεωρείται ποπ τραγουδίστρια, αλλά όταν η Βίσση τραγουδά ‘Μάλα’ συνεχίζει να θεωρείται μπουζουξού; Όταν η Κοκκίνου τραγουδά «έχεις μεγάλο ταλέντο στα χείλη», βρίζεις τον Φοίβο που επαναλαμβάνει τον εαυτό του, ενώ χρησιμοποιεί ανορθόδοξο στίχο. Όταν το ίδιο τραγούδι ερμηνεύεται από τον Κότσιρα στο πρόγραμμα του ενορχηστρωμένο με φυσικά και παραδοσιακά όργανα, το πακέτο μυρίζει κουλτούρα! Λες και δεν μιλάμε για την ίδια μελωδία!

Όταν ο Κότσιρας κυκλοφόρησε το «η πρώτη μας φορά» όλοι μιλούσαν για ένα ερωτικό ατμοσφαιρικό τραγούδι. Αν το ίδιο τραγούδι το ερμήνευε ο Ρουβάς, όλοι θα μιλούσαν για τραγούδι με πρόστυχες προεκτάσεις. Διότι ο ένας θα στο παρουσιάσει ντυμένος με ότι βρήκε μπροστά του, ενώ ο δεύτερος με δερμάτινο παντελόνι και ξεκούμπωτο πουκάμισο.

Όταν ο Θεοφάνους έγραφε τραγούδια για τους ΟΝΕ, όλοι τον ειρωνεύονταν. Γκέι τραγουδάκια για έφηβες και βγάλε. Όταν οι ίδιες μελωδίες ενορχηστρώθηκαν με μπουζούκι και παρουσιάστηκαν με διαφορετικό στίχο στους δίσκους του Πασχάλη Τερζή και του Ρέμου, όλοι μιλούσαν για αυθεντικά λαϊκά τραγούδια που μιλούν στη ψυχή του λαού! Και πάλι, στο styling είναι που χαλιέσαι, κομπλεξικέ μου άνθρωπε. Διότι οι πρώτοι είναι πέντε αγόρια που εμφανίζονται ημίγυμνα και...παρα-πέουν, ενώ οι δεύτεροι είναι κύριοι κοστουμαρισμένοι με γκόμενες που λαχταρά κάθε άντρας που σέβεται τον εαυτό του.

Κι’ άλλο παράδειγμα: Βγαίνει ο Κότσιρας με το «Εγώ δεν σε κατηγορώ» του Μαχαιρίτσα (αν δεν απατώμαι) και χρίζεται έντεχνος. Η μελωδία, εμφανέστατα κλεμμένη από το εύπεπτο «ούτε ένα ευχαριστώ» του Φοίβου για την Βανδή. Ουδείς έσπευσε να χρίσει την Βανδή έντεχνη. Όπως επίσης ουδείς κατηγόρησε τον Κότσιρα για κατάφωρο μπουζουξισμό. Αν το "Έλα κύμα πάρε με" το έλεγε η Πέγκυ Ζήνα, θα ήταν χασάπικο της πίστας, ενώ όταν το λέει η Αλεξίου είναι χασάπικο-τέχνης! Επειδή η μια θα στο λανσάρει με μαυρόασπρο βίντεο-κλιπ στο στούντιο ενώ η άλλη θα στο παρουσιάσει λάϊβ από τον Απόλλων παλάς πνιγμένη στο γαρύφαλλο...

Στην τελική, θεωρώ πως το μόνο που καθορίζει το που ανήκεις μουσικά, είναι το πόσο άσχημος είναι ο τραγουδιστής/στρια που θαυμάζεις. Γιατί αν είχαν όλες κορμάρα-βυζάρες-κοιλιακούς, θα τα πετάγαν έξω. Και θα γέμιζαν στάδια και πίστες, και όχι «μουσικές σκηνές» του 2Χ2 που υποτίθεται δημιουργούν ατμόσφαιρα. Διαφορετικά, καλά είναι και τα καφτάνια, κρύβουν τα αδέσποτα λίπη και έλαια, ενώ κρατούν και τα προσχήματα.

Όλοι την ίδια μουσική ακούμε...

7 σχόλια:

Nisyrios είπε...

Ε μα πεστα!

Σε όλο το λύκειο και το πανεπιστήμιο βαριόμουν απίστευτα αυτούς που άκουγαν ΜΟΝΟ Πυξ-Λαξ και Κατσιμιχαίους, όχι γιατί τους έλεγαν κάτι τα τραγούδια τους, αλλά γιατί ήταν "έντεχνοι"... ισα ρε!

Ξέρεις εσύ καμία πολιτισμένη χώρα που να έχει genre μουσικής "έντεχνο"; Αντε, υπάρχει η sophisticated contemporary, αλλά είναι περισσότερο ορχηστρική electronica παρά κλαψομούνικα άσματα.

Βλαχοχωριάταροι - μη δείτε τη λέξη "τέχνη" ή "πολιτισμός" κάπου, τρέχετε για να φαίνεστε ψαγμένοι.

Ανώνυμος είπε...

δεν πειράζει που είσαι άσχετος που μουσική (με επικάλυψη κλασσικής θέμας...), εμείς πάλε αγαπούμε σε.

Anti-Christos είπε...

1)Ανώνυμε, δεν ξέρω πόσο σοβαρά να εκλάβω το σχόλιο σου μιας και δεν υπέγραψες, αλλά έχω να σου πω, ότι αν δεν έχεις βγάλει ωδείο, (και εννοώ κανονική φοίτηση) δεν θεωρώ πως είσαι σε θέση να κρίνεις αν καταλαβαίνω από μουσική :) Κι'εγώ σε αγαπώ.

2)Νισύριε, πάντα ταιριάζαμε!

Ανώνυμος είπε...

Υπαρχουν και χειροτεροι απο τους 'εντεχνους' φιλε μου...

Αυτοι που το 2007 ακουνε Σιδηροπουλο και Ασημο...

(ΥΓ προτιμω τη Βανδη λογω προεδρου... σορι ε?)

Ανώνυμος είπε...

Χρίστο μου!
Μου αρέσει επειδή έχεις άποψη.
Ντορέττα

Ανώνυμος είπε...

Pe ta Xristoulli m,

na akouo entexno mishi m kai na kofko fleva. Vale mana m mia Peggy, vale ena Verti na staniareis...

Telospanton polla kalo... PALE.

Filia
K

Ανώνυμος είπε...

Koita geitona...symfwnw 100% me osa les kai 3ereis ti sxesi mou me ti mousiki. Apla re file oso kai na fainetai san komple3, paizi rolo poios leei ti kai pws to plasarei. Xaraktiristiko paradeigma i Paparizou pou kerdise tin Euro-vyzion (opws 8a eleges ki esy). Fantazesai na to tragoudouse i Dimitra Galani, Xaris Ale3iou, Tsaligopoulou kai oles autes? Den 8a mas afinan na 3anampume sti Eurovision:P

Asto file... akoma kai o Mozart lansare to stylaki tou...Oti paei ston ka8ena...

Opws loipon otan akouw Makropoulo 8elw na piw 3 mpoukalia ouiski (giati einai magkas kai se empneei) etsi loipon ki otan akouw Py3 La3 8elw na parapwne8w siwpila kai na anapsw kai ena mauro...

Peri ore3ews...koloky8opita...