Τετάρτη, Ιανουαρίου 10, 2024

Το Μήλο Κάτω Απ' Τη Μηλιά

 

Πριν πάρα πολλά χρόνια ένας φίλος του πατέρα μου, μου είχε πει ότι ο λόγος με τον οποίο δεν τα βρίσκουμε με τον πατέρα μου είναι επειδή είμαστε οι ίδιοι. Εγώ τότε πρέπει να ήμουν 19-20 χρόνων και προσβλήθηκα από το σχόλιο. Είχα συνηθίσει να μου λένε ότι «είμαστε ίδιοι» στην εμφάνιση τουλάχιστον. Ούτε αυτό με χαροποιούσε ιδιαίτερα, αλλά δεν μπορούσα και να το αμφισβητήσω. Το καταμαρτυρούσε ο καθρέφτης οπότε το αποδέχτηκα. Το «είστε οι ίδιοι» και σε χαρακτήρα όμως, ήταν κάτι που πρώτη φορά μου το έλεγαν κατάμουτρα και ομολογώ ότι όχι μόνο το αμφισβήτησα, αλλά μου πήρε πολύ καιρό να το αποδεχτώ.

Ακόμη και σήμερα δεν πιστεύω ότι ήμαστε ίδιοι στον χαρακτήρα. Βρίσκω ομοιότητες όσο μεγαλώνω, αλλά δεν θεωρώ ότι αυτές είναι αρκετές ώστε να μας εξισώσουν. Έχει σημασία; Καμία. Υπάρχουν πολλές πραγματικότητες. Η πραγματικότητα του κόσμου, η πραγματικότητα η δική μας. Δεν σημαίνει ότι αυτές οι πραγματικότητες πρέπει ή και ταυτίζονται στα πάντα.

Το θέμα είναι ότι αυτές τις μέρες ήρθα αντιμέτωπος με κάποια ελαττώματα του γιου μου. Ελαττώματα τα οποία μας έχουν επισημάνει από το σχολείο. «Ο γιος σας είναι αυτό», «είναι και αυτό», «είναι και το παρ’ άλλο» ανέφερε η δασκάλα του. Μας είπε αρκετά θετικά, μας είπε και αρκετά αρνητικά.

Θύμωσα, ντράπηκα, στεναχωρήθηκα. Δυστυχώς, δεν ξέρω αν μπορώ να κάνω οτιδήποτε για να τον διορθώσω. Είμαι σε μία ηλικία και μία φάση όπου αναγνωρίζω και βλέπω στον γιο μου όλα τα θετικά μου και όλα τα κουσούρια μου. Αυτά που λέει, αυτά που πράττει στο σχολείο είναι κατά 90% δικά μου χαρακτηριστικά. Είναι πράγματα τα οποία εγώ δεν κατάφερα ποτέ να διορθώσω σε μένα, τα αποδέχτηκα και έμαθα να ζω μαζί τους, είναι πράγματα που μου πήραν δεκαετίες για να τα λειάνω, και ακόμα δεν ξέρω αν τα λείανα. Τι να κάτσω να πω του παιδιού; Ότι πρέπει να αλλάξει; Προφανώς και θα του πω ότι πρέπει κάποια πράγματα να τα προσέξει ώστε να αποφύγει τις συνέπειες. Αλλά σε τι βαθμό και με ποια ένταση; Σάμπως κατάφερα να τα διορθώσω εγώ για να παίξω τώρα εγώ τον ρόλο του αυθεντία;

Διαπαιδαγωγούμε διά του παραδείγματος, δυστυχώς. Οι νουθεσίες, τα πρέπει και τα τελεσίγραφα δεν πιάνουν τόπο. Θα του τα πω ένα χεράκι, βέβαια, αλλά δεν έχω μεγάλες προσδοκίες. Αφού εγώ είμαι έτσι, έτσι θα είναι και ο γιος μου. Το μήλο κάτω από τη μηλιά θα πέσει, άντε να παραπέσει λίγο πιο πέρα. Μια φορά, μήλο είναι, η μηλιά το γέννησε.

Όλα είναι γραμμένα στο DNA μας. Και όσο εξερευνώ αυτό το πεδίο, δηλαδή της γενετικής, συνειδητοποιώ ότι ούτε επίκτητοι χαρακτήρες υφίστανται ιδιαίτερα, ούτε τίποτα. Όλα κληρονομούνται. Το βλέπω και στην κόρη μου που είναι κατά 90% ίδια η Μπρέντα και μια μέρα θα μας πούνε και για τα δικά της χαΐρια.

Λυπάμαι και θλίβομαι, αλλά δεν μπορώ να κάνω και πολλά.

2 σχόλια:

Woofis είπε...

Καλησπέρα Anti-Christos τζιαι χρόνια πολλά, με υγείαν πάνω που ούλλα.
Χωρίς να είμαι ειδικός, η δική μου εντύπωση τζιαι αίσθηση, μέσα τζιαι που την εμπειρίαν της πατρότητας, είναι ότι εν ούλλα ένας συνδυασμός τόσον των γονιδίων όσον τζιαι του περιβάλλοντος. Σε κάποιες πτυχές της ζωής εν πιο επιδραστικά τα γονίδια, σε άλλες το περιβάλλον, αλλά η ταπεινή μου άποψη είναι ότι αν κάτι εν πιο επιδραστικόν ως μέσος όρος, εν το περιβάλλον.

Άλλωσπως θα ήταν ο γιος σου αν τον ανάτρεφεν ένας άλλος πατέρας (τζιαι μητέρα). Ή άλλος κοινωνικός περίγυρος ευρύτερα, αφού μεν ξεχνούμεν ότι έναν κοπελλούϊν με τους γονείς μόνον μικρόν μέρος της μέρας του περνά στην καθημερινότηταν. Ειδικά σε θέματα συμπεριφοράς τζιαι κοινωνικής αλληλεπίδρασης. Αν εμεγάλωνεν κάπου στην Κίναν ή κάπου στην Σκανδιναβίαν, εν θεωρείς ότι θα έφκαλλεν στοιχεία κοινωνικής αλληλεπίδρασης εντελώς διαφορετικά παρά τα στοιχεία που του "εμετάδωσεν" η επαρχιώτικη μικροκοινωνία στην Κυπρούλαν;
Όπως τζιαι να'σιει, προσωπικά εκατάλαβα κάτι πολλά καλά νωρίς στην διαδρομήν μου ως γονιός: εν υπάρχει εγχειρίδιον οδηγιών για "βέλτιστες πρακτικές". Είσαι ο εαυτός σου. κάμνεις ότι πιο καλόν μπορείς τζιαι εύχεσαι να εν αρκετόν για να χαρίσει στα κοπελλούθκια σου τα εφόδια να αντεπεξέλθουν στην ζωήν όταν εσύ εν θα είσαι τζιαμέ.

Anti-Christos είπε...

Woofi, συμφωνώ και δεν συμφωνώ. Σε κάποια πράγματα σίγουρα παίζει ρόλο το περιβάλλον, αλλά στα περισσότερα όχι. Π.χ. πράγματα που πηγάζουν από την εσωστρέφεια του άλλου, εκδηλώνονται εξίσου είτε μεγαλώνεις στην Κύπρο είτε στην Σκανδιναβία. Θέλω να πω, αν ο άλλος εκδηλώνει αντικοινωνική συμπεριφορά, βαριέται τις συναναστροφές και τα πολλά-πολλά, δεν θα αλλάξει αν αλλάξει χώρα. Και το ανάποδο. Αν ο άλλος είναι αεικίνητος εκ φύσεως δεν θα μαζευτεί αν πάει στη Φινλανδία όπου οι άνθρωποι είναι πιο μαζεμένοι. Είναι όλα γραμμένα στο είναι μας. Τώρα αν αναφέρεσαι σε πιο λαογραφικά πράγματα όπως π.χ. αν ζήσει στην Κύπρο μπορεί να τον πρήξουν να παντρευτεί στα 30 ενώ αν μεγαλώσει στην Αγγλία από Άγγλους μπορεί να μην του αναφέρουν ποτέ κουβέντα για γάμο, θα συμφωνήσω. Θεωρώ όμως ότι όλα τα εσωτερικά μας χαρακτηριστικά είναι κατεγραμμένα και αυτά σε γονίδια.