Παρασκευή, Αυγούστου 24, 2018

Μιμητισμός Και Φάπα

Πάει καιρός που θέλω να θίξω αυτό το θέμα, αλλά δεν μου δινόταν η αφορμή. Σήμερα όμως, διάβασα ένα τεράστιο άρθρο-μαλακία σε μία από αυτές τις αριστερίστικες ιστοσελίδες που πωρώνουν περίτεχνα το ποίμνιό τους και δεν άντεξα άλλο! Ανέβασα πίεση 800!

Έλεγε, λοιπόν, ένας τύπος του οποίου ούτε το όνομα, ούτε την ιδιότητα συγκράτησα, ότι η κουλτούρα του Έλληνα διαμορφώθηκε από «το χαστούκι του Παπαμιχαήλ προς τη Βουγιουκλάκη». Θεωρεί, δηλαδή, ότι μέσα από τον παλιό, ελληνικό κινηματογράφο υποθάλπεται η βία κατά των γυναικών, και ότι κάποτε πρέπει να τελειώνουμε με αυτά τα παλιό-πρότυπα.

Θυμήθηκα τον άλλον, έναν εξίσου βλάκα, που μου είχε πει ευθέως και ενώπιος ενωπίω, ότι δεν έπρεπε να είχαμε παίξει στο θέατρο το «Η Γυνή Να Φοβήται Τον Άντρα» γιατί προωθούσαμε παρωχημένα κοινωνικά πρότυπα. Ίδιος νους, μία κάλπη!

Εν μέρει αυτοί οι τύποι, έχουν δίκιο. Αν δεχτούμε ότι το σύνολο των αριστερών ψηφοφόρων είναι βλάκες και ότι καταπίνουν μία εικόνα αμάσητη κι αφιλτράριστη, όπως τους την παρουσιάσουν, τότε ναι! Είναι δυνατόν κάποιος να θεωρήσει ότι εν έτει 2018 προωθούμε το «στεφάνι» του γάμου επειδή είναι ντροπή μια γυναίκα να παραμένει άγαμη, ή ότι εγκρίνουμε το χαστούκι του Παπαμιχαήλ. Το «χαστούκι», εν τω μεταξύ, ακολούθησε και ένα παθιασμένο φιλί βουτηγμένο στην κάβλα, αλλά αυτό τεχνηέντως παραλείπεται.

Εγώ όμως δεν θέλω να πιστέψω ότι όλοι οι αριστεροί είναι άκριτοι, βλάκες. Κατ’ ακρίβειαν, βαθειά μέσα μου αυτό πιστεύω, αλλά ας πούμε ότι αυτή δεν είναι μία σοβαρή, επίσημη άποψη που θα υποστήριζα δημόσια. Μπορώ να υποστηρίξω ότι είναι άνθρωποι κομπλεξικοί με παιδικά, ψυχολογικά τραύματα που τους εξέλιξαν σε κοινωνικούς πρήχτηδες. Αυτό, μάλιστα! Αλλά το ότι είναι άκριτοι, επουδενί!

Εγώ μπορώ να σου φέρω δεκάδες παραδείγματα ανθρώπων που μεγάλωσαν με το χαστούκι της Βουγιουκλάκη αλλά μπορούν να αντιληφθούν την «παρανομία» του πράγματος και δεν νοούνται να το υιοθετήσουν. Όλος μου ο κοινωνικός περίγυρος, ας πούμε. Οι φυσιολογικοί άνθρωποι μπορούν να καταλάβουν αν μια εικόνα είναι λάθος. Δεν είναι χαζοί. Και εκατό φορές να δουν το χαστούκι, αν τα έχουν τετρακόσια, μπορούν να αντιληφθούν γιατί δεν πρέπει να το μιμηθούν. Όπως και μια δολοφονία. Το να απαιτείς να καταργηθούν οι ταινίες με φόνους επειδή μπορεί να βρουν μιμητές, δεν χρειάζεται να το αναπτύξω με επιχειρήματα ότι σε καθιστά έναν απλό βλάκα.

Αν βέβαια αναφερόμαστε σε κινούμενα σχέδια τα οποία στοχεύουν στο παιδικό κοινό, το οποίο ακόμα δεν έχει πήξει ο νους του και δυνατόν να μην μπορεί να ξεχωρίσει το σωστό από το λάθος, τότε εν μέρει συμφωνώ. Εκεί να υπάρξει λογοκρισία. Αλλά, και τα παιδιά τη σήμερον ημέρα, είμαι σίγουρος ότι είναι πολύ εξυπνότερα από ό, τι νομίζουμε και δεν επηρεάζονται σοβαρά από όσα βλέπουν. Μπορεί για σκοπούς παιχνιδιού να γίνουν βίαια, αλλά κατά βάθος αναγνωρίζουν ότι αυτό είναι λάθος. Το διαπράττουν επειδή γνωρίζουν ότι ως παιδιά ακόμα και το λάθος τους θα δικαιολογηθεί και θα περάσει στο ντούκου.

Εν πάση περιπτώσει, αφήνοντας τα παιδιά κατά μέρος, θεωρώ ότι αν είσαι ενήλικας και αγχώνεσαι ότι κάτι που προβάλλεται μπορεί να βρει μιμητές, είσαι απλά βλάκας. Εγώ για παράδειγμα, περπατώ στον δρόμο και δολοφονώ κόσμο. Νοητά. Με τη φαντασία μου. Βλέπω, ας πούμε, έναν αχώνευτο μαλάκα που μου τη σπάει και σκέφτομαι «τι ωραία που θα ήταν αν τον σκότωνα και τον κρέμαγα από μια τσιγγέλα». Δεν το διαπράττω όμως. Γνωρίζω τις συνέπειες του νόμου. Γνωρίζω τι πα να πει ισόβια. Γνωρίζω ότι δεν έχω δικαίωμα να αφαιρέσω τη ζωή οποιουδήποτε. Γνωρίζω ότι μπορεί να το μετανιώσω και να με φαν’ οι τύψεις. Γνωρίζω ότι μπορεί να υποστώ αντίποινα. Έτσι, δεν τον δολοφονώ. Καταπίνω τον θυμό μου και τον προσπερνώ. Οι αριστεροί, νομίζουν ότι αν δω ταινία με βία μπορεί να επηρεαστώ και όντως να δολοφονήσω! Ή ότι θα δείρω τη γυναίκα μου, α λα Παπαμιχαήλ! Ή ότι θα την πιέσω να βάλουμε στεφάνι α λα Μάρω Κοντού!

Τώρα θα μου πεις, «εσύ δεν επηρεάζεσαι» αλλά «άλλοι μπορεί να επηρεαστούν!» Ε, ποιοι είναι αυτοί οι άλλοι που μπορεί να επηρεαστούν, ρε παιδιά; Πού τους είδατε; Κατονομάστε τους! Εσύ που με διαβάζεις αυτή τη στιγμή έχεις διαπράξει ποτέ σου κάποιο αδίκημα επειδή το είδες στο θέατρο, τον κινηματογράφο ή την τηλεόραση; Μιμήθηκες ποτέ κάτι «μεμπτό» που είδες στη μεγάλη οθόνη; Αν ναι, πείτε το, να δούμε τι θα κάνουμε. Εγώ όποτε ρωτήσω ανοιχτά «πείτε μου ποιοι επηρεάζεστε από τα θεάματα» κανένας δεν μου απαντά. Είχα αυτήν ακριβώς τη συζήτηση μια φορά, καλεσμένος σε ένα σπίτι, περιτριγυρισμένος από φανατικούς ιδεαλιστές, και κανένας δεν ήξερε να μου απαντήσει. Ήθελαν να διώκεται η ρητορική μίσους επειδή βρίσκει μιμητές. Όταν τους ρώτησα αν οι ίδιοι επηρεάστηκαν από τη ρητορική μίσους κι αν άρχισαν να μισούν τον οποιονδήποτε επειδή άκουσαν φερ' ειπείν έναν παπά να λέει μαλακίες, όλοι απάντησαν αρνητικά. Αλλά δεν τους αρκεί το ότι οι ίδιοι δεν επηρεάζονται. Οι ίδιοι είναι ούτως ή άλλως άτρωτοι σε τέτοια. Ισχυρίζονται ότι "κάποιοι άλλοι" μπορεί να επηρεαστούν. Κι αυτό το θεωρούν αρκετό. Το ότι αυτοί οι "κάποιοι άλλοι" δεν μπορούν να κατονομαστούν, ούτε να υποδειχθούν ποτέ, δεν τους αρκεί. Είναι προτιμότερο να φιμώσουμε την έκφραση παρά να υπάρξουν "κάποιοι άλλοι, κάπως, κάπου, κάποτε" που θα μιμηθούν. 


Χούντα κανονική!

3 σχόλια:

  1. Καλημέρα Anti-Christos. Ξέρεις φυσικά ότι όταν αρχίζεις μιαν ανάρτησην διατυπώνοντας ισοπεδωτικές απόψεις όπως το ότι οι "αριστεροί" εν "άνθρωποι κομπλεξικοί με παιδικά, ψυχολογικά τραύματα που τους εξέλιξαν σε κοινωνικούς πρήχτηδες" τζιαι τελειώνεις την με την φράσην "χούντα κανονική" κάπου έρκεσαι σε μιαν κάποιαν αντίφασην. Εγώ απλά εννά σχολιάσω ότι αφενός υπάρχουν άπειρα είδη αριστερών, τζιαι αφετέρου ότι οι χούντες συνήθως εν τους αριστερούς που ετρώαν πρώτα. Υπήρξαν βέβαια τζιαι "αριστερές" χούντες, έτσι για να μεν ππέσω στην παγίδαν του εξωραϊσμού, αφού είμαι, όπως εκατάλαβες, κατά των ισοπεδώσεων.
    Θα ήταν καλόν να είshες βάλει παραπομπήν για το άρθρον που σε εφουτούνιασεν, αλλά λλίον πολλά καταλαβαίνω το ύφος τζιαι το στυλ του αρθρογράφου αφού θκιαβάζω τζιαι γω κάποια αριστερά sites. Εν γεγονός ότι πολλοί αριστεροί αρθρογράφοι φκάλλουν συχνά έναν στυλ "ηθικής υπεροχής", που εν όντως περιβαλλοντική επιρροή τζιαι μπορέι να τους καταστήσει εξόχως εκνευριστικούς.
    Πάμεν τωρά στο "χαστούκι" του Παπαμιχαήλ στη Βουγιουκλάκη τζιαι στο τι "μηνύματα" στέλλει. Έshιεις απόλυτο δίκαιο ότι η λογοκρισία στην τέχνην, οποιασδήποτε μορφής, όταν απευθύνεται σε ενήλικες, εν κάτι που ενίοτε γίνεται υπερβολικόν. Αλλά ο ρόλος της λογοκρισίας υπάρχει ακριβώς γιατί εθεσπιστήκαν νόμοι που προστατεύουν την κοινωνικήν ειρήνην. Προχτές είδα έναν τύπον που έβαλεν έναν βιντεάκιν στο fb τζιαι έδειχνεν την παραλίαν της Ελλάδας που επαραθέριζεν τζιαι επανηγύριζεν την απουσίαν "kaffirs" (σ.σ. νέγρων). Εκαταγγείλαν τον τζιαι εννά τιμωρηθεί μέχρι τζιαι με φυλάκιση, ενώ ήδη έχασεν την δουλειάν του στην Ν. Αφρική. Φαντάσου να κάμνεις ταινίαν, που εννά δουν εκατομμύρια, πόσον πρέπει να προσέχεις τι προβάλλεις τζιαι τι μηνύματα στέλλεις.
    Το τι παραστάσεις επιλέγεις να προβάλεις δείχνει εμμέσως πλην σαφώς τζιαι μιαν τάσην υιοθέτησης των μηνυμάτων που στέλλει. Πως να το κάμουμεν; Εν τυχαίον που στα σχολεία μας οι μισές παραστάσεις εν για το έθνος τζιαι την εκκλησιάν τζιαι προάγουν την ηρωοποίησην των πρωταγωνιστών; Αλλά ούλλοι θεωρούν τον συγκεκριμένον προσηλυτισμόν "φυσιολογικόν". Τζιαι άμα κανένας γονιός αντιδράσει εν "υπερβολικός". Εννά τα δεις όταν στείλεις το μωρόν σχολείον.
    Ο Παπαμιχαήλ με τον πάτσον του τζιαι η Βουγιουκλάκη με το "πολύ" στην ερώτησην του αν της άρεσεν εν δείχνει απλά "κάβλαν" (ένας που τρώει πάτσον τζιαι γουστάρει ξέρουμεν ότι εν μαζόχας, που εν το λαλείς τζιαι νόρμαλ συμπεριφοράν), στέλλει το μήνυμαν ότι ο "άδρωπος" εν πρέπει να το σκέφτεται να σύρει κανέναν πάτσον της "γεναίκας", τζιαι ότι μπορεί να της αρέσει τζιόλας (τύπου γουστάρω αντρισμούς). Οπότε διαφέρει που το να έβαλλεν τον Παπαμιχαήλ να δέρνει τζιαι την Βουγιουκλάκη να ικετεύει για έλεος, όπως εν το πολλά πιο συχνόν με την βίαν εναντίον των γυναικών. Εν έshιει να κάμει με το αν θα "επηρεαστούμεν" που την σκηνήν τζιαι να την μιμηθούμεν. Έshιει να κάμει με το ότι έτσι σκηνές πρέπει να μας προκαλούν αηδίαν, ειδικά με όσα ξέρουμεν σήμερα, τα οποία εν σαφώς παραπάνω που τον σκηνοθέτην τζιαι τον σεναριογράφον της δεκαετίας του '60. Τζιαι εν έχω αμφιβολίαν, ότι την συγκεκριμένην δεκαετίαν, οι θαυμαστές του Παπαμιχαήλ εννά δοκιμάσαν την συνταγήν που είδαν στην οθόνην που το είδωλον τους. Ενήλικες οι παραπάνω τους. Go figure.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος1:33 μ.μ.

    Πάλι έγραψες!!!!!!!!!!!!
    Τέλειος.
    Ξέρεις ποια... :):):)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. @Woofis - Ο Παπαμιχαήλ τη Βουγιουκλάκη την έδειρε (συμφωνα με δική της δήλωση) τη νύχτα του γάμου τους. Άλλο τραγούδι της εποχής έλεγε "θέλω το χάδι μου και τη σφαλιάρα μου από τον άνθρωπο που αγαπώ". Ήταν δεδομένο τότε πως ο άντρας μπορούσε να σηκώσει χέρι στη γυναίκα και τα παιδιά του.
    O tempora o mores, βέβαια, αλλά έλα που τα βλέπουμε και σήμερα τα συγκεκριμένα φαινόμενα.
    @antichristos Υπάρχει ένα απόφθεγμα του George Carlin που λέει "Do not underestimate the power of stupid people in large groups" - κοινώς μην υποτιμάς ποτέ τη βλακεία του όχλου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Αφήστε το σχόλιό σας άφοβα σε υπαρκτή γλώσσα. Αν γράφετε greeklish επειδή ως εκεί φτάνει ο νους σας, ή επειδή ζείτε σε μια χώρα μακρινή και ανεξερεύνητη στην οποία δεν έχουν ανακαλύψει ακόμα την ελληνική γραφή... τον πούλο.

Το σχόλιο σας θα επεξεργαστεί από ειδική συμβουλευτική επιτροπή, και αν εγκριθεί θα εμφανιστεί το συντομότερο στο θεϊκό ιστολόγιο: Analyse Chris*

Τη Συμβουλευτική Επιτροπή απαρτίζουν οι εξής:
- Μαρία Αλιφέρη.
- Καίτη Φίνου.
- Δάνης Κατρανίδης.
- Ισμήνη Καλέση.
- Στηβ Ντούζος.