Όταν ήμουν ακόμα φοιτητής και ο εγκέφαλος του
υποφαινόμενου είχε ακόμα κάποια χρησιμότητα, είχα επιλέξει ως μέρος του πτυχίου
μου, «Ιατρικό Δίκαιο». Ήταν μακράν ένα από τα πιο ενδιαφέροντα δίκαια τα οποία
διδάχτηκα, επειδή τα ηθικά διλήμματα τα οποία πραγματευόταν, ξεπερνούσαν ακόμα
κι αυτά της Αλέξιας. Το «δικαίωμα στον θάνατο», ή καλύτερα “the right to die” αγγλιστί, ήταν ένα από
αυτά.
Το θέμα το προσεγγίσαμε από χίλιες δυο
διαφορετικές οπτικές γωνίες, θρησκευτικές, επιστημονικές, πραγματιστικές κτλ. Τις
προάλλες, το θέμα ήρθε και πάλι στην επικαιρότητα, όταν διάβασα στον Economist ότι πληθαίνουν οι χώρες που
επιτρέπουν τη χορήγηση φαρμάκων από γιατρό σε ασθενή με στόχο τον θάνατό του,
όταν ο δεύτερος επιθυμεί να τερματίσει τη ζωή του και συνάμα τα βάσανά του.
Μέχρι στιγμής, όσες χώρες επέτρεπαν την ευθανασία, είχαν ως προϋπόθεση η
κατάσταση του ασθενή να είναι μη αναστρέψιμη. Ήτοι, να είναι θέμα μηνών ή και
ημερών ο θάνατος του. Το δικαίωμα στον αξιοπρεπή θάνατο, εν ολίγοις, ήταν άκρως
αυστηρό. Έπρεπε να είσαι με το ένα πόδι στον τάφο (μην σου πω και με τα δύο),
για να επιτρέψει το δικαστήριο στον γιατρό να σε αποτελειώσει.
Δυστυχώς, αυτή η επιστημονική επικαιρότητα, τις τελευταίες
μέρες έγινε και πολιτική. Η Ελλάδα μου συμπεριφέρεται κατ’ αυτόν τον τρόπο.
Βλέπει το χρέος να είναι δυσβάσταχτο και προτιμά έναν αξιοπρεπή θάνατο, παρά
μια εξευτελιστική ζωή, βουτηγμένη στα χρέη. Η εκλογή του Τσίπρα μαρτυρεί
ακριβώς αυτό. Αδυνατώ να πιστέψω ότι ένας σοβαρός λαός θα άφηνε την τύχη του σε
έναν Τσίπρα. Το γεγονός ότι εξελέγη και χαίρει ακόμα τόσο υψηλής αποδοχής, πάει
να πει ότι ο Έλλην ασθενής έχει ενδώσει και διαπραγματεύεται και επίσημα τους όρους
της ευθανασίας του.
Θυμάμαι ότι είχα μελετήσει κάποιες αποφάσεις ως
φοιτητής, όπου αιμορραγούντες ασθενείς αρνούνταν μετάγγιση αίματος στο
νοσοκομείο εξ αιτίας των θρησκευτικών τους πεποιθήσεων. Χαρακτηριστικά, ένα
κοριτσάκι, θύμα δυστυχήματος, ήταν ετοιμοθάνατο κι όμως αρνούνταν να δεχτεί
ξένο αίμα στο σώμα του επειδή ήταν Μάρτυρας του Ιεχωβά. Οι γονείς ήταν κάθετοι,
ανένδοτοι, και προτιμούσαν να αφήσουν το παιδί τους να πεθάνει παρά να σωθεί
από ξένο αίμα και να θυμώσει ο Ιεχωβάς. Οι γιατροί παρέκαμψαν τους γονείς και
μετάγγισαν αίμα στο κοριτσάκι, παρά τη θέλησή τους, σώζωντάς το. Ύστερα οι
γονείς μήνυσαν τους γιατρούς και ζητούσαν αποζημιώσεις (Για την ιστορία, τις κέρδισαν
κιόλας, σχιζοφρενικό, το ξέρω, μην το ψάχνεις).
Αυτό χρειάζεται και η Ελλάδα τώρα, κατά την
ταπεινή μου γνώμη. Κάποιον να της επιβάλει με το ζόρι τη θεραπεία. Κι ας διαμαρτύρεται
εκείνη, κι ας πάει κόντρα στις πεποιθήσεις της, κι ας πονάει, κι ας το θεωρεί
φασιστικό. Το θέμα είναι να σωθεί. Κι ας ζητά αποζημιώσεις μετά. Πιστεύω
ακράδαντα ότι δεν υπάρχει άλλη λύση. Είτε θα περάσεις μέσα από μία επίπονη
διαδικασία όπως είναι η χημειοθεραπεία, είτε θα αποδεχτείς ότι ο καρκίνος θα
κάνει μετάσταση και θα διαλύσει όλο τον οργανισμό. Αν έμεινε και τίποτε να διαλύσει μέχρι στιγμής.
Το δράμα έγκειται στο ότι και ο ασθενής κουράστηκε
από τις συνεχείς θεραπείες, και είναι απόλυτα κατανοητό και σεβαστό αυτό, ενώ η θεραπεία που προτείνουν οι γιατροί είναι πανάκριβη και δεν φαίνεται να αποδίδει στον βαθμό της ίασης. Το πρόβλημα
είναι ότι οι εναλλακτικές θεραπείες που επικαλείται ο Τσίπρας είναι εξίσου αμφιβόλου απόδοσης και ποιότητας, ενώ εμείς οι συγγενείς του ασθενή καταλήγουμε να παρακολουθούμε πανικόβλητοι, χωρίς να ξέρουμε πώς να βοηθήσουμε.
[Άσχετο - σχετικό: Δεν θα ξεχάσω, τη νύχτα που έπαθα το ανεύρυσμα που ο γιατρός επέμενε να εγχειριστώ αμέσως, επί τόπου, και η μάνα μου πρότεινε να περιμένουμε, να πάμε στην Αγγλία να πάρουμε μια δεύτερη γνώμη. "Μα θα πεθάνει ο γιος σου μέχρι το πρωί", της είπε. Δεν είχε συνειδητοποιήσει πάνω στον πανικό της το επείγον του πράγματος. Οπότε δυο ήταν οι επιλογές: είτε με εγχείριζαν επί τόπου με μία ισχνή πιθανότητα να σωθώ, είτε περίμεναν να πάω στο Λονδίνο να πάρω δεύτερη γνώμη, ουσιαστικά πεθαίνοντας πριν καν φτάσω στο αεροδρόμιο. Έγινε το πρώτο, ως εκ θαύματος πέτυχε, και έκτοτε ζούμε "στύλλον, στύλλον, άνεση"].
Και κάπως έτσι συνεχίζεται το ελληνικό δράμα. Να
αναρωτιόμαστε οι απανταχού Έλληνες αν θα πεθάνει ο ασθενής μόνος του, ή αν θα
τον αποτελειώσουν οι γιατροί.
Σε παρακαλώ Antichristos! Μεν μας φοϊτσιάζεις.
ΑπάντησηΔιαγραφή"Η Ελλάδα ποτέ δεν πεθαίνει" (sic). Απλά χρεωκοπεί κάθε καμμιάν 30αρκάν χρόνια. Μεν υπερβάλλουμεν...
ΠΟΛΥ ΩΡΑΙΑ ΑΝΑΡΤΗΣΗ. ΚΑΙ ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΠΟΛΥ ΑΛΗΘΙΝΗ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚακώς ξεκόβεις κάθε υπεύθυνο/ανεύθυνο, κάθε στυγνό εγκληματία, που προκάλεσε με νοσηρή επιμέλεια, τον καρκίνο στον ασθενή. Όλα τα πράγματα είναι αλυσίδα αγαπημένε μου. Κι επίσης, το 62% ενός λαού δεν γίνεται να είναι βουτηγμένο στην τύφλα του και να μην καταλαβαίνει. Είναι -επιεικώς- άδικο αυτό για όποιον το βλέπει έτσι. χχχ
ΑπάντησηΔιαγραφήεμίλησες για γιατρούς: Είναι αμφίβολο αν μπορούν/θέλουν πραγματικά να γιατρέψουν την Ελλάδα οι Ευρωπαίοι, αν θυμηθούμε ότι α) ευθύνονται εν μέρει για την κατάντια της, β) ενδιαφέρονται περισσότερο για τη δική τους οικονομική ευρωστία παρά για της Ελλάδας και γ) η όλη κατάσταση με τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης μπάζει νερά που παντού - είναι ύποπτος ο σκοπός δημιουργίας του (επιφυλάσσομαι για τούτο σε δικό μου σχετικό ποστ, να μεν καταχραστώ το χώρο σου)
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ ασθενής δικαιολογημένα δεν αφήνεται εξ ολοκλήρου στα χέρια του "γιατρού", θέλει πίστωση χρόνου, θέλει να μπορεί να εμπιστευτεί το γιατρό/κασάπη, θέλει τέλοσπάντων άλλη προσέγγιση τζαι όι φοβέρες (η άλλη άποψη του μελλοθάνατου)
Μιλώντας για γιατρούς:
http://tvxs.gr/news/ellada/zdf-ksanaxtypa-i-germaniki-therapeia-petyxe-o-asthenis-ellada-apebiose
@Mia Petra: Αγαπημένη μου συμφωνώ ότι όλα είναι αλυσίδα. Και τον καρκίνο τον προκάλεσε ο ελληνικός λαός που αλυσιδωτά ψήφιζε για δεκαετίες μαλάκες. Απλώς, προσπαθώ να μην επικεντρώνω απόλυτα εκεί το φταίξιμο. Και ο οποίος ελληνικός λαός όταν αντιλήφθηκε το φαγοπότι, αντί να αρπάξει μια μάχαιρα και να τους καθαρίσει, τους ξαναψήφισε και τους ξαναψήφισε. Το 62% που ψήφισε όχι προχτές, ξύπνησε όταν ήταν δυστυχώς πολύ αργά για να μην έχει μερίδιο ευθύνης.
ΑπάντησηΔιαγραφή@Νeerie:Συμφωνώ ότι οι γιατροί είναι κομπογιαννίτες και ότι ενδιαφέρονται πρωτίστως για τη δική τους τσέπη. Εγείρεται λοιπόν το ερώτημα: Πόσο χαζός είναι ένας λαός ξέρει όταν αρρωστήσει δεν έχει κανέναν να τον βοηθήσει και όταν τελικά αρρωστά ζητά βοήθεια από γιατρούς - λαμόγια; Μην μεταθέτουμε την ευθύνη, ας προσέχαμε να μην πέφταμε στην ανάγκη τους. Τώρα, too late.
Σε πληροφορώ πως ρίχνω κι εγώ μεγάλο ανάθεμα σε μεγάλη μερίδα του ελληνικού(;) λαού, αφού, την ίδια στιγμή που κρεμά στο τσιγκέλι κάποιους κυβερνώντες, παράλληλα κοιτά μόνο το τομάρι του (ο λαός) βγάζοντας το κομπόδεμα του (μικρό ή μεγάλο..κυρίως μεγάλο!) σε χώρες του εξωτερικού. Πρωτίστως στη Γερμανία. Ποιος σου είπε έχω την ίδια άποψη με αυτά τα άτομα; Έστω κι αν εκείνοι ισχυρίζονται ότι συντασσόμαστε στην ίδια πλευρά. Γελιούνται οι γελοίοι, αλλά που θα πάει, θα "φτάσει η ώραν τους" κι εκείνων! :)
ΑπάντησηΔιαγραφή