Παρασκευή, Ιουλίου 02, 2010

Ναι, είμαι ρατσιστής!

Διάβασα σήμερα στο blog ‘Κύπρος=Κουμπαροκρατία’ (κλικ εδώ), πως βάσει μιας έρευνας η συντριπτική πλειοψηφία των Κυπρίων είναι ρατσιστές και πάσχουν από ξενοφοβία. Δηλώνω ανερυθρίαστα πως σ’ αυτή την πλειοψηφία ανήκω κι εγώ και δεν με ενδιαφέρει αν δεν είμαι politically correct, καθότι ουδείς με πείθει ότι δεν διακατέχεται από προκαταλήψεις και σύνδρομα σ’ αυτή την κοινωνία. Οπότε δεν υπάρχει λόγος να κρυβόμαστε πίσω απ’ το δάχτυλό μας.

Άνοιξα το λεξικό αναπτυγμένων εννοιών του Φυτράκη στη σελίδα 421 και διάβασα αναλυτικά τι σημαίνει ‘ρατσισμός,’ διότι καμιά φορά η πραγματική έννοια του όρου διαφέρει από αυτήν που έχουμε στο μυαλό μας. Λοιπόν, ναι, βάσει του Φυτράκη, Ρατσισμός ορίζεται ως: «Η θεωρία πως υπάρχουν ανώτερες και κατώτερες ανθρώπινες φυλές… είναι ένδειξη πως ο άνθρωπος δεν ξεπέρασε τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις και δεν έφτασε ακόμα σε μια υψηλή βαθμίδα πολιτισμού.»

Να σου εξομολογηθώ την αμαρτία μου, εγώ δεν πιστεύω ότι υπάρχουν ανώτερες και κατώτερες φυλές, όλοι τα ίδια σκατά είμαστε πάνω κάτω, αλλά πιστεύω ακράδαντα στην ύπαρξη στερεοτύπων τα οποία αν λάβουμε σοβαρά υπόψη μπορούμε να αποφύγουμε πολλές κακοτοπιές στη ζωή. Και αυτά τα στερεότυπα δεν μου τα επέβαλαν οι «φασίστες γονείς μου» αλλά, «η πουτάνα η ζωή.» Εξηγώ:

Παράδειγμα πρώτον: Έξι χρόνια στην Αγγλία, ενόσω σπούδαζα, είχα συγκάτοικους στην εστία Ινδούς και Κινέζους. Έχω επιστήθιους φίλους από την Ινδία και την Κίνα, αλλά ειλικρινά δεν έχω ξαναδεί πιο βρομιάρικους λαούς! Να ‘ξερες πόσες φορές πήγα και ζήτησα του Ινδού να καθαρίσει τα αποφάγια του από την κουζίνα και αυτός μου απαντούσε με πάσα φυσικότητα: «Μα είναι καθαρά!» και να το εννοεί… Ή να λέω του Κινέζου να σαπουνίζει τα πιάτα και όχι απλώς να τα ξεπλένει και να με κοιτάζει απορημένος γιατί… Είναι να φρίξεις! Ε, με το μπαρδόν, αλλά αν αύριο μου πουν ότι μπορεί να συγκατοικήσω με Ινδό ή Κινέζο θα κάνω χαρακίρι. Δεν λέω, μπορεί να μου φέρουν τον πιο καθαρό Κινέζο του κόσμου, αλλά μια φορά θεωρώ δικαιολογημένη την οποιανδήποτε προκατάληψη διαθέτω εναντίον τους. Ας με διαψεύσουν. Ιδού η Ρόδος…

Ναι, είδα και Έλληνες βρομιάρηδες και Γάλλους και Ιταλούς, αλλά εδώ μιλούμε με ποσοστά. Ε, τι να κάνουμε, οι Ασιάτες κερδίζουν εύκολα. Αν σπούδασες Αγγλία, με νιώθεις...

Παράδειγμα δεύτερον: Ξέρω ότι αν πάω να κάνω μια δουλειά στο ελληνικό, κυπριακό ή ισπανικό δημόσιο θα φάω πέντε μέρες παλεύοντας με τη χαρτούρα και την γραφειοκρατία. Το εμπέδωσα. Αλλά δεν νομίζω να αμφισβητεί κανείς ότι η ίδια δουλειά στη Γερμανία, την Αγγλία ή τη Σουηδία μπορεί να γινόταν ηλεκτρονικά, διαδικτυακά εντός πέντε λεπτών. Αν αύριο δηλαδή εκθειάσω τους Σουηδούς και σνομπάρω τους Έλληνες, θα είμαι πάλι ρατσιστής; Αφού τα γεγονότα μιλούν από μόνα τους. Γιατί να με πεις εμένα ρατσιστή και όχι τους μεσόγειους απλώς μαλάκες; Και πάλι, ναι, είναι δυνατόν να βρεθεί ελληνική υπηρεσία που να κάνει σκόνη μία αντίστοιχη αγγλική, αλλά δεν θεωρώ ότι είμαι ρατσιστής επειδή έχω μία συμπάθεια υπέρ των βορείων και μία προκατάληψη εναντίον μας. Ας με διαψεύσουν. Ιδού η Ρόδος…

Παράδειγμα τρίτον: Βγαίνεις πρώτο ραντεβού με 10 Ρωσίδες και σου κάθονται οι 8, και βγαίνεις ραντεβού με 10 Κύπριες και σου κάθεται μόνο μία. Ποιες είναι πιο πουτάνες; Εδώ δεν υπάρχει σωστή και λάθος απάντηση. Επιλέγεις βάσει των πιστεύω σου. Αλλά, εν πάση περιπτώσει, αντιλαμβάνεσαι ότι οποιαδήποτε μελλοντική προκατάληψη εναντίον των Ρωσίδων ή των Κυπρίων είναι δικαιολογημένη και τεκμηριωμένη από την πρόστυχη και ανάλγητη ζωή. Ας μας διαψεύσουν. Ιδού η Ρόδος, ελπίζω να δω και το πήδημα!

Να σου πω πότε κατά τη γνώμη μου υπάρχει ρατσισμός; Όταν ένας εργοδότης καλείται να επιλέξει έναν υπάλληλο ανάμεσα σε δυο υποψήφιους και επιλέγει τον λιγότερο ικανό επειδή θεωρεί τον άλλον προερχόμενο από κατώτερη φυλή. Έρχεται δηλαδή, ένας Ινδός με άριστα προσόντα και ένας μέτριος Άγγλος κι εγώ επιλέγω τον Άγγλο επειδή είναι άσπρος. Εδώ ναι, υπάρχει ρατσισμός και τον καταδικάζω. Αλλά σε όλες τις άλλες περιπτώσεις, δεν θεωρώ κακό να υπάρχει προκατάληψη. Η προκατάληψη δεν γεννιέται από το πουθενά. Οι ίδιοι οι λαοί τη δημιούργησαν εναντίον τους. Δεν μπορώ δηλαδή να δεχτώ ότι οι φυλές των ζουλού που λιθοβολούν μέχρι θανάτου τις γυναίκες που έχουν παιδί εκτός γάμου να είναι ισάξιοι με τους λαούς της Ευρώπης. Ή να δεχτώ τους Σαουδάραβες που απαγορεύουν στις γυναίκες τους να κυκλοφορούν στον δρόμο χωρίς κελεμπία ισάξιους με εμάς.

Αλλά αν αύριο έρθει μία διάνοια εκ Νιγηρίας ορμώμενη και ένας ημιμαθής Γερμανός και μου ζητήσουν δουλειά, δεν θα προτιμήσω τον Γερμανό επειδή η χώρα του είναι πιο κοντά στα δικά μου πρότυπα. Θα προσλάβω την νιγηριανή διάνοια. Καταλαβαίνεις...

Με όλα αυτά, τα οποία υπογραμμίζω ότι δεν αποτελούν κοινωνιολογική μελέτη αλλά απλές σκέψεις μου, ναι, δηλώνω ρατσιστής ως το κόκαλο. (Στο κάτω-κάτω, όλοι ξέρουμε πως η ανώτερη φυλή είμαστε οι Έλληνες, που χτίζαμε Παρθενώνες όταν όλοι αυτοί κρέμονταν από τα δέντρα!) J

Επίσης, να σου πω ότι πάνω απ’ όλα είμαι κοινωνικός ρατσιστής, δηλαδή δεν πιστεύω ότι όλα τα επαγγέλματα προσφέρουν το ίδιο στην κοινωνία, αλλά αυτό ήταν θέμα παλιότερης ανάρτησης…

15 σχόλια:

  1. Συγνωμη αλλα με βαση αυτα που ειπες εν εισαι ρατσιστης η φυλετιστης.

    Ρατσιστης εν να εισουν εαν τζιαμε που εβλεπες εναν Ινδο εκαμνες του προβλημα διοτι κατα πασα πιθανοτητα να ειναι οπως ειπες πιο πανω, ενω τον ανθρωπο εν τον ηξερεις καθολου. Ο ρατσισμος εσχει μεσα του την αντικοινωνικη συμπεριφορα. Επισης ειναι και το αλλο που ειπες, να μην επιλεγεις με βαση την ικανοτητα αλλα με βαση την καταγωγη.

    Απο την αλλη, να πιστευουμε σε καποια στερεοτυπα περι ποσοστων και πιθανοτητων (που εχουν να καμουν με την λογικη), δεν ειναι ρατσισμος. εν σε ξερω βεβαια αλλα που το πουπανω μηνυμα σου εν φκαινεις ρατσιστης καθολου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος8:51 π.μ.

    Δεν είναι ρατσισμός να εντοπίζεις τη γραφειοκρατία σε ένα λαό και να σε ενοχλεί. Είναι δείγμα μόρφωσης και εξυπνάδας. Έμαθες ότι υπάρχουν και καλύτερες εκδοχές λειτουργίας ενός κράτους.
    Ούτε είναι ρατσισμός να αντιλαμβάνεσαι τις διαφορές ανάμεσα στις κουλτούρες των λαών και φυσικά να κάνεις τις επιλογές σου με βάση πάντα τον "άνθρωπο" και όχι την "εικόνα".

    Φτάνει να ξέρεις πραγματικά για ποιο πράγμα μιλάς.
    Στην περίπτωση των Ασιατών, σε πιάνω απόλυτα και συμφωνώ (παρ' όλο που πάντα έβλεπα τους Άγγλους να τους ξεπερνουν! Δε νομίζεις;), χωρίς αυτό -όπως λες κι εσύ- να αποτελούσε ποτέ πρόβλημα στη συναναστροφή μου και στις σχέσεις μου με Ασιάτες.

    Ρατσισμός όμως, φίλε Αντί-, σίγουρα είναι να παραθέτεις τη γνώμη σου και τα πιστεύω σου για κάτι που ουσιαστικά δεν έχεις γνωρίσει.
    Παλιά πίστευα το ίδιο για τους Άραβες και την κελεμπία, μέχρι που γνώρισα αυτό το λαό κάπως καλύτερα. Η πλάκα ξέρεις ποια είναι; Ότι, ενώ εμείς "οι πολιτισμένοι Ευρωπαίοι" (που ολοένα και σε μεγαλύτερα ποσοστά χρόνο με το χρόνο γινόμαστε βιαστές, παιδεραστές, δολοφόνοι) νομίζουμε ότι σεβόμαστε τις γυναίκες, οι περισσότερες γυναίκες στις αραβικές χώρες πιστεύουν ότι είναι τυχερές που ζουν σε ένα περιβάλλον που τις σέβεται και τις προστατεύει.
    Η κελεμπία δεν είναι το πρόβλημά τους. Τη σάπια ανθρώπινη ψυχή φοβούνται και -πίστεψέ με- εμείς οι "πολιτισμένοι Ευρωπαίοι" δεν κόψαμε πίσω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Υπάρχουν ανώτερες και κατώτερες φυλές, απλά όχι καθολικά. Το ίδιο ισχύει και για τα φύλλα.

    Οι μαύροι πχ είναι σαφώς πιο βαρβάτοι σωματικά από τους λευκούς.

    Οσον αφορά το politically correctness αυτό μας έχει φάει ειδικά όσον αφορά την ζήτημα της ισότητας των φύλλων.

    Για μένα ρατσιστής είναι κάποιος όταν τουλάχιστον αξιωματικά (κάτι σε godsend) έχει χαρακτηρίσει κόσμο, και όταν έχοντας μια στατιστική άποψη την εφαρμόζει με προκαταλήψεις και παροπίδες σε κάθε νέο άτομο που συναντά.

    Λεω εγώ πχ ότι οι τάδε με ένα γνώρισμα είναι μαλάκες, γιατί γνώρισα 10 με αυτό το γνώρισμά και οι 9 ήταν. Κολημένος και ειδικά ρατσιστής όταν το γνώρισμα είναι φυλλετικό, όταν κρίνω τον 11ο χωρίς να του δόσω ευκαιρία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΩΡΑΙΟΣ. Συμφωνώ απόλυτα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Κλέφτης12:37 μ.μ.

    Η διαφορά εν στες λέξεις και τες έννοιες.
    Που την μια έχουμε την προκατάληψη (prejudice), που εν μέσα στον τρόπο που μεγαλώνει κανένας και να εξαλειφθεί πρέπει να περάσουν χρόνια ολόκληρα και να αλλάξουν γενιές. Η συναναστροφή που έχουμεν ως Κύπριοι με τους "ξένους" (γιατί πλέον αν λαλούμε "ξένους" εννοούμε Πακιστανούς, Φιλιππινέζους, Κινέζους κ.ο.κ. που έρκουντε να δουλέψουν, αλλιώς έννεν "ξένοι", εν Εγγλέζοι, Γερμανοί, Ιταλοί...) περιορίζεται στα τελευταία χρόνια. Για να ενσωματωθούν στην κοινωνία και να μεν υπάρχουν προβλήματα πρέπει να γίνουν βήματα και που τες δύο πλευρές και να δεχτεί και να σεβαστεί η κάθε πλευρά την κουλτούρα και τες συνήθειες της άλλης.
    Που την άλλη έχουμεν τη διάκριση (discrimination), που εν μέσα στο χαρακτήρα του καθενός και εν πρόκειται να αλλάξει όσα χρόνια και αν περάσουν. Αν ο άλλος εν μαλάκας και εν έχει τρόπους συμπεριφοράς γενικά, εν μπορείς να περιμένεις να μεν φέρεται σκατά στους "ξένους".
    Το να έχεις κάποια προκατάληψη και επιφύλαξη έναντι των "ξένων" και να βάλλεις στερεότυπα ως ταπέλλες στον κάθε άνθρωπο εν κάτι που ούλλοι λλίο-πολλά κάμνουμε. Τωρά το να συμπεριφέρεσαι του άλλου ως ίσος προς ίσο και να μεν κάμνεις διακρίσεις εν κάτι που έρκεται με την στοιχειώδη καλή συμπεριφορά και τους σωστούς άνθρωπους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @Skorpion: Συμφωνώ μαζί σου, αλλά βάσει του ορισμού που δίνει το λεξικό μια χαρά εντάσσομαι μέσα στους ρατσιστές... :)

    @Korinna: Είμαστε σίγουροι ότι οι γυναίκες της Σ. Αραβίας θέλουν να φορούν κελεμπία; Εγκρίνουν αυτή τη προστασία ή είναι θύματα του συστήματος; Αυτό είναι το θέμα, όχι τι πιστεύουν οι άντρες τους. Αν τες φορούν με τη θέλησή τους, εγώ δεν έχω πρόβλημα να φορούν και σκάφανδρο....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμος3:52 μ.μ.

    Δεν θα μπορούσε να τεθεί καλύτερα!
    Συμφωνώ! Όλοι είμαστε κατά μίαν έννοια ρατσιστές. Λυπάμαι απίστευτα τα ακελικά πρόβατα που νομίζουν πως αποσείουν από πάνω τους τον ρατσισμό αγαπώντας τους τούρκους και αποκαλώντας όλους τους άλλους ρατσιστές. Τα καημένα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Genika symfwno mazi sou omws o lakkos ston opoio ppeftoume enei oti to statistiko mas deigma en polla mitsh en toutois pale kamnoume generilizations. As piame tis rwssides. Mporei oi rwssides pou erkountai kypro nan etsi tziai ta 140 ek pou en sthn xwra tous, oi paxouloudes oi papouskies na men ennen etsi. H oi kinezoi pou en foithtes tziai rokoloi nan etsi alla oi gonioi tous tziai oi manades tous na men ennen etsi. Pou kapoioa apostash fainountai oi diafores ratses na exoun koina xarakthristika, tziai esih bash ths koultouras, aman parathrhseis omws pio konta anakalifkeis diafores. Piase tous italous, tous mafiozous tous makaronades.... mporeis na to peis tziai gia tou milanezous etsi?

    Fysika enna mou peis poios esih wra a dei tis diafores.... san anQrwpo en fuysiko na exoyme stereotypa san filing system. tzieino omws pou prepei na apofevkoume enei na katapieszoume oi na eimaste katziaries allous bash twn dikwn mas adynamiwn sto filing system. En prepei na plhgwnoume allous anQrwpous tziai na men tous meiwnoume. na men tous afairoume efkaireies tziai genika na men eimaste malakes (extos an en xazi)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. dinosauria6:50 μ.μ.

    Olo ta sizitas afta ta themata, alla pos to kaneis, pos to ferneis, vazeis ton kosmo na sou leei oti den eisai (p.x. ratsistis).
    Ma fisika kai eisai! To eheis vrontofonaxei mesa apo afto to, simpathitiko kata t'alla, blog. Ki ase tora pou epiases paradeigmata dithen... To ti ehei pei to stoma sou kata kairous... Ti na protothimithei kaneis??
    Telospanton, gia na min makrigoro: ratsistis einai aftos pou ehei provlima me mia sigkekrimeni omada anthropon, pou ehoun ena koino haraktiristiko, tin ethnikotita, ti thriskeia klp, kai tha ithele na ti dei na exafanizetai (tin omada), i telospanton na ipakouei sti diki tou logiki (opos px. oi nazi tous evraious).
    Eheis esi provlima me kapoia sigkekrimeni omada anthropon?? E? Eheis??
    Afto pou esi apokaleis dikaiologimeni prokatalipsi, hrisimevei kirios sto na ginesai roba. P.x. ama pisteveis oti oloi oi alvanoi einai kleftes, kathe fora pou gnorizeis enan alvano, tha koitas sineheia tin tsepi sou, mi sou voutixe tpt.
    ì (vasi tou dikou sou paradeigmatos) ama vgaineis me rosida, tha perimeneis oti tha pidixeis... :DDD

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Αν όμως ερχόταν για δουλειά ένα βλήμα με τις ίδιες πολιτικές πεποιθήσεις με τις δικές σου, αλλά τούβλο, κι ένα "κουμμούνι", αλλά με μυαλό, τι θα έκανες;; Α, και για να το κάνω πιο δύσκολο, είναι και οι 2 γυναίκες, η πρώτη είναι η Καλομοίρα, η δεύτερη η Βίσση. Η Βισσή φοράει και μπλουζάκι Τσε Γκεβάρα. Για πες...
    Αυτό για να ελαφρύνω τη συζήτηση.
    Κατά τα άλλα οι έννοιες ρατσισμός, προκατάληψη, διακρίσεις έχουν ειδοποιό διαφορά, είναι όμως αλληλένδετες. Η ουσία είναι τούτη που λέει ο Κλέφτης. Ναι, είμαστε ρατσιστές, ή έχουμε προκατάληψη ή whatever απέναντι στους υποβαθμισμένους λαούς, αυτούς που κοινώς φέρνουμε ως δούλους δαμέσα, αυτοί είναι οι ξένοι. Οι του δυτικού κόσμου δεν είναι ξένοι! Δεν μας ενοχλούν! Άσχετο ότι ελάχιστοι Σάξονες κάνουν τον κόπο να μάθουν τη γλώσσα μας, αν και διαμένουν εδώ για δεκαετίες.
    Και κάτι τελευταίο, Demelene, με όληόλο το σεβασμό, μιλάς για ανθρώπινα φύλα/φυλές, όχι για τα φύλλα του δέντρου.
    χχχ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Κι επειδή βαριέμαι να τα ξαναγράφω, συμφωνώ με Κλεφτη, Demelene, dinosauria. Ουσιαστικές οι παρατηρήσεις τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. @Aurora: Σε θέματα δουλειάς, θα δω το συμφέρον μου φυσικά και θα προσλάβω τον πιο ικανό. Δεν με ενδιαφέρουν οι πολιτικές του πεποιθήσεις. Και επίσης, να σου πω ότι έχω πάρα πολλούς φίλους αριστερούς, μην σου πω πιο πολλούς από δεξιούς. Απλώς δεν συζητούμε για πολιτικά και είμαστε μια χαρά. Τέλος, να σε ρωτήσω, ποιός σου είπε ότι ο Τσε Γκεβάρα ήταν αριστερός; Επαναστάτης ήταν ο άνθρωπος και αν ήξερε ότι θα τον έκαναν εικόνισμα τα σημερινά κουμμούνια της Λουί Βιτόν και των Μερσεντές μπορεί και να καθότανε στ' αβγά του!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Πάντως δεξιός δεν ήταν. Ούτε και αριστερός με την "κυπριακή" έννοια. Anyway, δεν συζητώ το τι ήταν ο Τσε Γκεβάρα. Ήθελα να κάνεις visualize το "πακέτο" που σου φακκά και να γελάσεις, αλλά το πήρες πολύ στα σοβαρά. Τς.
    Και τούτο έλειπε, να διαλέγουμε τους φίλους μας με βάση τις πολιτικές τους πεποιθήσεις. Περιττή η επισήμανση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. @Aurora: Από το ίντερνετ δεν θα συνεννοηθούμε ποτέ! Έχω άλλο ύφος, αλλά ο κόσμος νομίζει ότι είμαι συνέχεια του "καφκά!" Λοιπόν, θα πάμε να δούμε ξανά το toy story? Αυτό με καίει, ποιός τον χέζει τον Τσεγκεβάρα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Ναι, κυρίες και κύριοι, οφείλω να ομολογήσω ότι από κοντά είναι πολύ πιο συμπαθητικός. Όχι αυτή τη βδομάδα, είμαι πνιγμένη στη δουλειά, πάλαι!! Πότε θα αλλάξει αυτό;;; Γκρρρρ.. Μιλούμε τέλος της βδομάδας να δούμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Αφήστε το σχόλιό σας άφοβα σε υπαρκτή γλώσσα. Αν γράφετε greeklish επειδή ως εκεί φτάνει ο νους σας, ή επειδή ζείτε σε μια χώρα μακρινή και ανεξερεύνητη στην οποία δεν έχουν ανακαλύψει ακόμα την ελληνική γραφή... τον πούλο.

Το σχόλιο σας θα επεξεργαστεί από ειδική συμβουλευτική επιτροπή, και αν εγκριθεί θα εμφανιστεί το συντομότερο στο θεϊκό ιστολόγιο: Analyse Chris*

Τη Συμβουλευτική Επιτροπή απαρτίζουν οι εξής:
- Μαρία Αλιφέρη.
- Καίτη Φίνου.
- Δάνης Κατρανίδης.
- Ισμήνη Καλέση.
- Στηβ Ντούζος.