«Δεν υπακούμε στο νόμο επειδή είναι ωφέλιμο να το κάνουμε. Μάλλον ο νόμος είναι ωφέλιμος (και ‘επιτυχημένος’ θα πρόσθετα εγώ), εφόσον τον εφαρμόζουν όλοι.»
Με λίγα λόγια, ο επιτυχημένος νόμος είναι αυτός που εφαρμόζεται αυτόματα από τις μάζες και όχι αυτός που ‘επιβάλλεται,’ από τον νομοθέτη (του οποίου βέβαια κόβει περισσότερο ο νους του, εξ ου και έγινε νομοθέτης και όχι σουβλιτζής).
Δυστυχώς, η αποτυχία του νομοθέτη να εμπνεύσει με τους νόμους που προτείνει, υποδεικνύει την απέραντη βλακεία των νόμων, και την ματαιότητα να τους επιβάλουμε σε τριτοκοσμικές κοινωνίες.
Κυπριακές εφαρμογές των πιο πάνω:
1) Απαγορεύεται το κάπνισμα σε δημόσιους, κλειστούς χώρους:
Όλοι το γνωρίζουμε, αλλά κανένας δεν συμμορφώνεται, αντιθέτως όλοι κάνουμε τα στραβά μάτια. Ο Κύπριος θεωρεί παράλογο τον συγκεκριμένο νόμο, επομένως δικαίως τον γράφει στ’ αρχίδια του. Η λέξη νόμος δεν είναι γι’ αυτόν αρκετή για να τον συμμορφώσει. Ξέρουμε ότι επιβλήθηκε από την ΕΕ, με την οποία ουδεμία συγγένεια έχουμε πλην της Γιουροβίζιον, επομένως δεν μας παρατούν οι φλώροι Ευρωπαίοι που συν τοις άλλοις, δεν μας ψηφίζουν όταν πρέπει... Θα καπνίζουμε όπου και όσο θέλουμε!
2) Απαγορεύεται η χρήση κινητού τηλεφώνου εν ώρα πτήσης:
Δεν μας χέζουν και οι Κυπριακές Αερογραμμές! Όλοι έχουμε ένα θείο, ένα ξάδελφο πιλότο που μας εμπιστεύτηκε ότι τα αεροπλάνα δεν πέφτουν από την χρήση κινητών και ότι τα κλείνουμε για καθαρά προφυλακτικούς λόγους. Επομένως, εγώ μιλάω στο κινητό ανενόχλητος! Πώς θα περάσει η ώρα διαφορετικά; Ας ωρύονται οι αεροσυνοδοί για να το κλείσω... ποιοι νομίζουν ότι είναι άλλωστε τα ‘γκαρσόνια αέρος;’ Εμένα ο κουμπάρος μου δουλεύει στις Κυπριακές Αερογραμμές και δεν μπορεί κανείς να μου τα ξύσει!
Η πιο πάνω λογική δεν υπάρχει πουθενά αλλού στην Ευρώπη (άντε εξαιρείται η Ελλάς). Στην Γερμανία, στην Βρετανία και αλλού, ο νόμος δεν διαπραγματεύεται με την Κούλα και την Τούλα. Όταν απαγορεύεται κάτι, τέλος! Από την ίδια κιόλας μέρα η απαγόρευση εφαρμόζεται διά ροπάλου. Δεν παρακάμπτεται ο νόμος μέχρι να μας πιάσουν στα πράσα! Η λέξη 'νόμος' σημαίνει απαγόρευση. Δεν σημαίνει, 'απαγορεύεται μεν, αλλά ποιος χέστηκε!' όπως σημαίνει εδώ.
Αυτά βέβαια δεν θα έπρεπε να με ξενίζουν καθώς είναι χαρακτηριστικά όλων των ανώριμων κοινωνιών και όλων των ‘λαών της θάλασσας’ που είναι και πιο… -να το πω ευγενικά- ανάλαφροι. Αλλά εκνευρίζομαι και δεν μπορώ να το κρύψω, διότι καταντήσαμε να κάνουμε παρατήρηση στις καφετέριες για τους καπνιστές και να μας θεωρούν παράλογους και τατσίζηδες. Υποδεικνύεις της αεροσυνοδού κάποιον που μιλά στο κινητό δίπλα σου και σε κοιτάζει ατάραχη με ύφος «βαρέθηκα να ασχολούμαι, ας πέσουμε!»
Από την άλλη, η επιβολή οποιουδήποτε νόμου από κάποιον νομοθέτη που οραματίζεται να μας φέρει στον ίσιο δρόμο θα παρουσιαστεί ως φασιστική και αντιδημοκρατική και θα πέσει στο κενό. Επομένως, είμαστε καταδικασμένοι να ζούμε στο μέτριο. Βέβαια, για να τελειώνουμε και για να λέμε και του στραβού το δίκιο, ιστορικά η Δημοκρατία ουδέποτε παρουσιάστηκε ως το ιδανικό πολίτευμα. Είναι απλά πιο υποφερτή από τις υπόλοιπες επιλογές.
Και όπως συμπεραίνει και το βιβλίο μου, η Δημοκρατία είναι καταδικασμένη να διαιωνίζει τη βλακεία, αφού ως πολίτευμα δεν είναι τίποτε περισσότερο από μια σειρά προσπαθειών να ελεγχθεί η ανθρώπινη βλακεία μέχρι την επόμενη τετραετία…