Δεν ξέρω αν υπάρχει άλλος λαός πλην των Κυπριών που να αρέσκεται στη
μπουρδολογία και να την έχει αναγάγει σε επιστήμη. Πολύ αμφιβάλλω.
Μου έλεγε χθες μία κυρία στα πλαίσια συζήτησης για τις εκδρομές στα
κατεχόμενα, ότι για να λυθεί το Κυπριακό χρειάζεται να αναπτύξουν οι νέες
γενεές ελληνοκυπριών και τουρκοκυπρίων την ‘ενσυναίσθηση’.
Η ‘ενσυναίσθηση’ είναι μία νέα ορολογία που μπήκε στη ζωή μας τα τελευταία
χρόνια και ορίζεται ως η ικανότητα να ψυχανεμίζεσαι τι αισθάνεται ο άλλος και
να δείχνεις κι εσύ την απαραίτητη κατανόηση. Η ενσυναίσθηση είναι η καραμέλα
των ημερών (πώς ήταν κάποτε η ‘ρητορική μίσους;’), και χρησιμοποιείται κατά
κόρον ως η πανάκεια σε όλα τα ζητήματα. Προσωπικά δεν την απορρίπτω ως αρετή,
αλλά όταν μου την συνδέουν με την πολιτική αισθάνομαι ότι έχει και η μαλακία
όρια.
Ακολουθούν παραδείγματα ενσυναίσθησης στην καθημερινότητα:
Μπαίνει, φερ’ ειπείν, η γυναίκα σου σπίτι νευριασμένη και δεν μιλιέται;
Ωραίο θα ήταν να το μυριστείς νωρίς και να πας να της πεις: «Μπορώ να κάνω κάτι
για να σου αλλάξω τη διάθεση;» και να γυρίσει αυτή να σου πει μουτρωμένη ένα
κοφτό: «όχι», και να τελειώσει εκεί το θέμα. Μπορεί να μην βγήκε κάτι από όλο
αυτό το σκηνικό αλλά τουλάχιστον υπέδειξες ενσυναίσθηση.
Ομοίως, μπορεί να σχόλασε ο γιος σου νευριασμένος από το σχολείο και να του
φταίει η δασκάλα του. Οφείλεις να πας να του πεις: «μπορώ να κάνω κάτι για να
σε βοηθήσω;» και να σου πει: «θέλω να πεθάνει!», και εσύ να πρέπει να κάνεις
κήρυγμα ότι δεν ευχόμαστε να πεθάνουν όσοι δεν χωνεύουμε. Εκείνος θα επιμένει «όχι,
εγώ θέλω να πεθάνει, κάνε κάτι!». Μπορεί να μην βγήκε τίποτε γόνιμο από όλο
αυτό το σκηνικό, αλλά εσύ έδειξες ενσυναίσθηση και αυτό είναι αξιόλογο.
Η χρήσιμη αυτή μέθοδος θα ήταν αποδοτική και στις δικαστικές υποθέσεις. Σε
έχουν κλέψει; Σε έχουν βιάσει; Σε έχουν δείρει; Γιατί να τραβιέστε στα
δικαστήρια; Επιδείξτε λίγη ενσυναίσθηση. Αντιληφθείτε τους λόγους που οδήγησαν
τον βιαστή στο να διαπράξει το συγκεκριμένο αδίκημα, δείτε λίγο τα τραυματικά,
παιδικά του χρόνια, ψάξτε να δείτε αν μεγάλωσε με μία καταπιεστική και τοξική
μητέρα η οποία με τις παραλείψεις της τον εξώθησε σήμερα στην παραβατικότητα
και βρείτε τα! Τι τα θέλετε τα δικαστήρια; Να απονείμουν δικαιοσύνη; Τώρα
έχουμε ενσυναίσθηση!
Αυτή την αποδοτικότατη λογική θέλουν να φέρουν και στην πολιτική. Να
ψυχανεμιζόμαστε τι αισθάνεται ο άλλος και να του κάνουμε πατ-πατ στην πλατούλα.
Μα πώς δεν το σκεφτήκαμε τόσα χρόνια ότι αυτό έφταιγε και δεν λύνονταν όλα μας τα
προβλήματα;
Το τραγικό είναι ότι τέτοιες μπούρδες, δεν τολμούν να τις εισηγηθούν παρά-έξω.
Μπορεί να θεωρούν ότι το πρόβλημα του Κυπριακού είναι η απουσία ενσυναίσθησης
και κατανόησης, αλλά δεν πρόκειται να τολμήσουν να πουν στον Ουκρανό: «βρείτε τα
με τους Ρώσσους, δείξτε λίγη ενσυναίσθηση!» Ούτε φυσικά θα τολμήσουν να πουν
στον Ισραηλινό «Βρείτε τα με τη Χαμάς, κατανοήστε τις διαφορές σας, κάντε και
μια σφιχτή αγκαλιά, παίξτε ένα θέατρο, κάντε ένα σπίτι συνεργασίας να πίνετε το
καφεδάκι σας και όλα θα λυθούν! Καλή διάθεση να υπάρχει».
Και δεν τολμούν επειδή ξέρουν ότι εκεί θα πέσει φάπα. Δεν είναι όλοι
μαλάκες σαν τον μέσο Κύπριο που φοβάται να υψώσει ανάστημα και να διεκδικήσει
λίγο αυτοσεβασμό στις μαλακίες που του προτείνουν.
Ενσυναίσθηση, ημίσιημου.
Η ενσυναίσθηση δεν είναι μπούρδες και επίσης δεν σημαίνει ότι μυρίζω τα νύχια μου. Είναι σημαντικό να υπάρχει στις σχέσεις μας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπίσης δεν βλάπτει να προσπαθούμε να καταλάβουμε γενικά τους άλλους από άλλο κόμμα, άλλο επάγγελμα,άλλη χώρα, κουλτούρα κτλ.
Για το Κυπριακό, καλό είναι να υπάρχει ενσυναίσθηση, αλλά δεν είναι εκεί που κολλά το θέμα. Αν κάποτε γίνει λύση, είναι καλό να έχουμε ενσυναίσθηση για τους νέους συμπολίτες ή γείτονες αναλόγως.
Δεν έγραψα ότι η ενσυναίσθηση είναι μπούρδα από μόνη της. Αντίθετα, έγραψα ότι είναι μία αρετή με την οποία γενικά συμφωνώ, αλλά όχι όταν αυτή αφορά πολιτικά ζητήματα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπίσης, δεν έγραψα ότι είναι κακό να προσπαθούμε να καταλάβουμε άλλους από άλλο κόμμα, επάγγελμα, χώρα, κουλτούρα. Έγραψα ότι είναι μπούρδα να θεωρεί ότι μπορεί να βρει εφαρμογή σε πολιτικά ή δικαστικά ζητήματα.
Είναι καλό να υπάρχει ενσυναίσθηση αφού βρεθεί η λύση, συμφωνώ. Δεν συμφωνώ ότι πρέπει να υπάρχει ενσυναίσθηση για να βρεθεί η λύση.
Θεωρώ ότι ήταν πολύ ξεκάθαρο το τι έγραψα.
Ναι, έγραψες μια πρόταση που λες ότι συμφωνείς γενικά, αλλά τα παραδείγματα που έγραψες, ακόμα και για προσωπικές σχέσεις είναι χλευαστικά.
ΔιαγραφήΕπίσης ενσυναίσθηση δεν σημαίνει ότι διαγράφονται τα ατοπήματα/εγκλήματα, αλλά είναι ένα ελαφρυντικό ανάλογα με τι οδήγησε σε αυτά. Αν είναι η πρώτη φορά, αν υπάρχει πραγματική μετάνοια, κτλ.
Η ενσυναίσθηση δουλεύει καλύτερα όταν είναι αμφίδρομη.
Δεν θα τα έλεγα "χλευαστικά", αλλά ρεαλιστικά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν πέσεις θύμα βιασμού σε ενδιαφέρει το πως νιώθει ο βιαστής; Μπορείς να δείξεις ενσυναίσθηση στο τι τον οδήγησε να σε βιάσει; Λαμβάνεις εσύ υπόψιν σου ως θύμα αν "ήταν η πρώτη φορά" και αν "μετανόησε"; Το δέχεσαι ως υπεράσπιση ως πιθανό θύμα;
Επίσης, θα μπορούσες να μου πεις παραδείγματα από την παγκόσμια ιστορία όπου κάποιος λαός μετανόησε έμπρακτα για κάποιο πόλεμο που έκαμε; Αν υπάρχει κάποιος λαός στη σύγχρονη ιστορία που δήλωσε "ήταν λάθος μας ο τάδε πόλεμος;" Ήρεμα ρωτάω, δεν γνωρίζω.
Καλημέρα Anti-Christos,
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο κυπριακόν εμπεριέχει "νομικές" πτυχές, εμπεριέχει όμως τζιαι πολιτικές (κυρίως) τζιαι κοινωνικές πτυχές. Τα παραδείγματα που αναφέρεις (βιαστής, φονιάς κλπ.) όπως καταλαβαίνεις έννεν μονόπλευρα κατ' αρχήν για να είναι η μια πλευρά το θύμαν τζιαι η άλλη ο θύτης. Νεκρούς, βιασμένους τζιαι άλλα όμορφα είχαν τζιαι οι τουρκοκύπριοι, αν αρκέψεις την ιστορίαν που τζιαμέ που πρέπει, τζιαι οϊ το 1974, που βολεύκει την δικήν μας πλευράν. Άσε που τζιαι η δική μας πλευρά έσιει κάμει βιασμούς, βασανιστήρια τζιαι φόνους ακόμα τζιαιτο 1974 (Αλόα, Σανταλάρης, Μαράθα). Έννεν πρόβλημαν επίλυσης σε δικαστήρια το κυπριακόν, εν πολλά πιο ολιστικόν τζιαι σύνθετον.
Το να καρτερούμεν μιαν που τα πάνω διαμόρφωσην κατάστασης για να βρεθεί μια κοινά αποδεκτή συμφωνία εν αποδεδειγμένα ανεπαρκές. Οι πολιτικοί τζιαι των θκυό πλευρών φαίνεται να βολεύκουνται με το παρόν στάτους κβο, τζιαι δύσκολα εννά ρισκάρουν τες ωραίες τους καριέρες για να κάμουν υπερβάσεις. Ούτε φυσικά εν εύκολον να διαμορφώσεις συνθήκες αλληλοκατανόησης, ή "ενσυναίσθησης" όπως έγραψες, όταν το πρόβλημαν παραμένει ανοικτή πληγή. Εν ένας φαύλος κύκλος όπου για να έβρουμεν συμφωνίαν πρέπει να βελτιώσουμεν την κατάστασην με την άλλην πλευράν, αλλά για να βελτιώσουμεν την κατάστασην με την άλλην πλευράν πρέπει πρώτα να καταλήξουμεν σε συμφωνίαν.
Ειδικά όμως για το θέμαν του προγράμματος Imagine, που εν μια καθαρά ιδιωτική, εθελοντική πρωτοβουλία για την οποίαν ζητείται τα τελευταία 8 χρόνια άδεια, τόσον που τα σχολεία όσον τζιαι τες οικογένειες, για συμμετοχήν μαθητών που τες θκυό κοινότητες, μπας τζιαι απομυθοποιήσουν το κυρίαρχον αφήγημαν του "εχθρού" απέναντι, δυσκολεύκουμαι να δω που έσιεις αντίρρησην. Τι ζημιάν μπορεί να κάμει σε έναν κοπελλούϊν να έρτει σε επαφήν με τον "άλλον", να διαπιστώσεις ότι εν το ίδιον "άθρωπος" με το ίδιον, να ακούσει τι του έχουν πει τζιείνου για τα ίδια θέματα τζιαι να προσπαθήσει να έβρει γέφυρες επικοινωνίας πριν τα στρεβλώσει ούλλα η κατήχηση του σχολείου τζιαι της οικογένειας τζιαι στες θκυό πλευρές;
Εγώ μόνον όφελος μπορώ να δω. Μήπως πρέπει να έχουμεν παραπάνω εμπιστοσύνην στα κοπελλούθκια μας από ότι δείχνουμεν με τες υστερικές αντιδράσεις ορισμένων, τζιαι στες θκυό κοινότητες; Μεν ξεχνούμεν εξάλλου ότι εν ο Τατάρ που πρώτος επετάχτηκεν να καταγγείλει το συγκεκριμένον πρόγραμμαν, ως "ύποπτον" τζιαι "ζημιογόνον".